Uşak halıları en parlak devrini 16. ve 17. yüzyılda yaşamıştır.
Uşak halıları Avrupa’da İzmir halıları olarak bilinmektedir.
Osmanlı saraylarını süslemiştir.
Çok eski Uşak halıları Avrupa müzelerinde bulunmaktadır.
Uşak halılarının önem kazanması 16. ve 17. yüzyıllara dayanır.
Holbein halılarda geometrik motifler yerine tamamen bitki motifleri ve yine bitki motiflerinden meydana gelen madalyonlar hâkim olmamıştır.
Yıldızlı Uşak halıları sayıca daha küçük bir tip olup sekiz kollu yıldızlarla küçük baklava biçimindeki madalyonların kaydırılmış eksenler üzerinde sıralanmamıştır.
Yıldızlı Uşak halıları 17. yüzyılı geçmediği hâlde kısa zamanda gelişmesini tamamlamış, bir bozulma olmamıştır.
Eski Uşak halılarının yüksek tüylü olması da belli bir özelliğidir.
Eski Uşak halılarındaki renkler açık ve derindir.
Halı sanatı Türk tarihinin akışı içinde biçimlenmemiştir.
Madalyonlu ve Yıldızlı Uşak halıları yapıldıkları dönemlerde Hollandalı ve Flemenk ressamlarının tablolarına konu olacak kadar Avrupa’da rağbet görmüştür.
Uşak halılarındaki çok çeşitli zengin madalyon tipleri Türk ustaların hâkimiyet ve yaratma gücünü belli eder.
Bu halılarda kullanılan renkler ağırlıklı olarak kırmızı, lacivert, yeşil, sarı ve açık mavi, zemin rengi genellikle kırmızı, madalyonlar ortada kenar bordürü olarak çiçek motifleri ile bezenmiştir.
Kuşlu beyaz zeminli uşak halıları, beyaz veya ona yakın açık krem zemin rengi ile karakteristik halılardır.
Lotta halılarında sarı zemin üzerine kırmızı bitkisel motifler ve stilize edilmiş kufi motifleri sık ve seyrek şekilde ortaya yerleştirilmiştir.
Çin halılarında diğer halılara göre değişik kırmızı, olmuş kayısı, şeftali ve nar rengi kullanılmıştır.
Hotan halılarında bitkisel boyalar kullanılmamıştır.
Çin-Tibet halılarının yeni ürünleri parlak, doğal, ahenkli renklere sahiptir.
Hotan halısında kullanılan renkler sınırlıdır.