SORU BANKASI Filtrele

Güncel Dinî Meseleler Ünite / Modül Soruları


Soru 1

Medine'ye hicretten sonra Hz. Peygamber muhacirler ile ensarı kardeş ilan etmişti. Abdurrahman b. Avf'ı, Sa'd b. Rebi'nin kardeşi yapmıştı. Zengin bir adam olan Hz. Sa'd, Hz. Abdurrahman'ı evine götürdü, tüm servetini ortaya koydu ve "Bunların yarısı senin, yarısı benim; istediğin gibi harcayabilirsin." dedi. Hz. Abdurrahman, "Hayır kardeşim! Allah malında mülkünde, çoluk ve çocuğunda sana hayır ve bereket versin! Sen bana çarşının yerini göster, yeter!" dedi. O, küçük şeyler alıp satarak ticarete başladı ve kısa sürede zengin oldu.

Buna göre,

I. ". Ey babamız! Daha ne isteriz? İşte ödediğimiz bedel bize geri verilmiş. Onunla yine ailemize yiyecek getirir, kardeşimizi korur ve bir deve yükü de fazla alırız. ." (Yusuf suresi, 65. ayet)

II. "... Kendinizin göz yummadan alamayacağınız bayağı şeyleri vermeye kalkışmayın ve bilin ki Allah, her bakımdan zengindir, övülmeye layıktır." (Bakara suresi, 267. ayet)

III. "Yardım isteyenlere ve yoksullara mallarından belli bir pay ayırırlardı." (Zariyat suresi,19. ayet)

numaralanmış ayetlerden hangisi Hz. Sa'd'ın tutumuyla ilişkilendirilebilir?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve II.E) II ve III.

Soru 2

"Kim, bir insanı, bir can karşılığı veya yeryüzünde bir bozgunculuk çıkarmak karşılığı olmaksızın öldürürse, o sanki bütün insanları öldürmüştür. Her kim de birini (hayatını kurtararak) yaşatırsa, sanki bütün insanları yaşatmıştır. ..." (Maide suresi, 32. ayet)

Buna göre

I. İntihar,
II. Kan bağışı,
III. Haram maddelerle tedavi

durumlarından hangileri bu ayetin mesajıyla örtüşmektedir?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve II.E) II ve III.

Soru 3

"Yetim malına, erginlik çağına erişene kadar onun yararına olması dışında yaklaşmayın; ölçüyü ve tartıyı doğru yapın. Biz kişiye ancak gücünün yeteceği kadar yükleriz. Konuştuğunuzda, akraba bile olsa sözünüzde adil olun. Allah'a olan sözünüzü yerine getirin. Allah size bunları öğüt almanız için buyurmaktadır." (En'âm suresi, 152. ayet)

Bu ayetten aşağıdaki yargıların hangisine varılamaz?

A) İnsanlar birbirlerinin hayrına hareket etmelidirler.
B) Kimsesizlerin haklarını korumaya özen gösterilmelidir.
C) Akrabalar arası ilişkiler adalet anlayışı üzerine kurulmalıdır.
D) Veli, velayeti altındaki yetimlerin mallarından uzak durmalıdır.
E) Kişinin zihinsel ve bedensel yeterlilikleri göz önünde bulundurulmalıdır.

Soru 4
"Kim bir Müslüman'ın ayıbını örterse, Allah da dünya ve ahirette onun ayıplarını örter."
. ". Peygamberimizin yanından bir cenaze geçti ve ayağa kalktı. Kendisine 'O bir Yahudi'dir.' denilince, 'O da bir can değil mi?' buyurdu."

Bu hadislerden;

I. Hata eden insanlar affedilmelidir.
II. İnsana değer verilmeli ve onuru korunmalıdır.
III. İnsanları incitecek davranışlardan kaçınılmalıdır.

sonuçlarından hangileri çıkarılamaz?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve III.E) II ve III.

Soru 5

"Ey insanlar! Bu günleriniz nasıl mukaddes bir gün, bu aylarınız nasıl mukaddes bir ay ve bu şehriniz nasıl mübarek bir şehir ise canlarınız, mallarınız ve namuslarınız da öyle mukaddestir, dokunulmazdır ve her türlü tecavüzden korunmuştur."

Bu hadisten;

I. Özel yaşamın gizliliği gözetilmelidir.
II. Kutsal kabul edilen günler değerlendirilmelidir.
III. İnsanın doğuştan getirdiği haklara saygı gösterilmelidir.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve III.E) II ve III.

Soru 6

İslam'a göre insanın yaşama hakkının kutsal kabul edilmesi hayatın kaynağının mutlak diri (hay) olan Allah'tan gelmesindendir denebilir. Dolayısıyla hayat dokunulmaz olarak kabul edilir. Çünkü canı insana bahşetmek de almak da Allah'ın yetkisindedir.

Aşağıdaki ayetlerden hangisi bu yargıya doğrudan ulaştırmaz?

A) "Size hayat veren, sonra sizi öldürecek ve sonra sizi diriltecek olan da O'dur. İnsan gerçekten pek nankördür." (Hac suresi, 66. ayet)
B) "De ki (Rabbinizi) ister Allah diye çağırın, ister Rahman diye çağırın. Hangisiyle çağırırsanız çağırın, nihayet en güzel isimler O'nundur. ." (İsra suresi, 110. ayet)
C) "Allah, sizi yaratan ve size rızık veren; ardından hayatınızı sona erdirecek, sonra size tekrar can verecek olan Allah'tır." (Rum suresi, 40. ayet)
D) "Onlara şöyle de: Allah sizi hayata getirecek, sonra öldürecek, sonra gerçekleşeceği kesin bulunan kıyamet sürecinde sizi bir araya getirecek! ..." (Câsiye suresi, 26. ayet)
E) "Cansız nesneler iken size O hayat verdiği halde Allah'ı nasıl inkâr edebiliyorsunuz? Sonra sizi öldürecek, sonra diriltecek, sonra O'na götürüleceksiniz." (Bakara suresi, 28. ayet)

Soru 7

Hastalıklara çare aramak hem fıtri hem dinî bir gerekliliktir. Bu nedenle İslam âlimleri, uzman ve dinine bağlı bir doktorun hayati tehlike arz eden bir hastalığın şifasının ancak bu maddeler olduğunu ve başka seçeneğin olmadığını bildirmesi hâlinde kullanımını caiz görmüşlerdir.

Bu açıklama aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabıdır?

A) Haram olan maddeler ne zaman tedavi amaçlı kullanılabilir?
B) Bir maddenin haram olup olmadığını anlamanın yolu nedir?
C) Birden çok tedavi yolunun olmasının nedeni nedir?
D) İslam'ın haram kabul ettiği maddeler hangileridir?
E) Hasta olmamak için nelere dikkat edilmelidir?

Soru 8

"Kuşkusuz birinizin sırtında odun taşıyıp satması, herhangi bir kimseden dilenmesinden daha hayırlıdır."

Bu hadisten aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?

A) Çaba göstermeden mal edinmenin yanlış olduğu
B) Dilenmenin insanın saygınlığına yakışmadığı
C) Ticaret yapmanın insanı refaha ulaştıracağı
D) Rızkın meşru yoldan kazanılması gerektiği
E) Ticaretin geçim yollarından biri olduğu

Soru 9

Aşağıdaki ilkelerden hangisi organ nakli ile ilgili değildir?

A) Canlı bir insandan, hayati fonksiyonunu devre dışı bırakan organ nakli haramdır.
B) Organı alınacak kimsenin kendisinin veya kanuni temsilcisinin izninin olması şarttır.
C) Kişinin sağlıklı bir hayat sürebilmesi organlarının işlevlerini yerine getirmesine bağlıdır.
D) Naklin zaruri olması ve olumlu sonuç vereceği konusunda güçlü kanaatin olması gereklidir.
E) Kalp gibi hayatın kendisine bağlı bulunduğu bir organı canlı bir insandan nakletmek haramdır.

Soru 10

İslam'a göre insan, gerek hayatta ve gerekse vefatından sonra dokunulmazdır.

Buna göre;

I. Ölüm nedenini bulmak için otopsi yapmak,
II. Hastanın yaşamına kasıtlı olarak son vermek,
III. Bir insandan diğerine tedavi maksatlı organ nakletmek

durumlarından hangileri bu ilkeye aykırıdır?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve II.E) II ve III.

Soru 11

Aşağıdakilerden hangisi İslam dininin onayladığı bir tutum değildir?

A) Hasta olmamak için her türlü tedbir alınmalıdır.
B) Hastalanan bir kişi iyileşmek için çare aramalıdır.
C) Tedavi yolları seçilirken Allah'ın rızası gözetilmelidir.
D) Sağlık gibi hastalığın da bir imtihan olduğu bilinmelidir.
E) Tedaviye rağmen iyileşemeyen hasta dua ile yetinmelidir.

Soru 12

"Ey iman edenler! Şarap, kumar, dikili taşlar (putlar), fal ve şans okları birer şeytan işi pisliktir; bunlardan uzak durun ki kurtuluşa eresiniz. Şeytan, içki ve kumar yoluyla ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık vazgeçtiniz değil mi?" (Maide suresi, 90. ayet)

Bu ayetten,

I. Bağımlılık yapan her türle maddeden uzak durulmalıdır.
II. Haramlar insan ilişkilerinin bozulmasına yol açmaktadır.
III. Emek vermeden para kazanmak Allah'ın onayladığı bir kazanç yolu değildir.

sonuçlarından hangileri çıkarılabilir?

A) Yalnız I. B) Yalnız II.
C) Yalnız I ve III. D) II ve III.
E) I, II ve III.

Soru 13
Şüpheli şeylerden sakınmak gereklidir.
. Temiz, akıl ve beden sağlığına yararlı gıdalar yenilmelidir.
. Miktarın az veya çok olması bir şeyin haram hükmünü değiştirmez.
. Eti yenilen hayvanların beslenme ve kesim usullerine dikkat edilmelidir.

Bu ilkelerle ilgili,

I. Malın kullanımıyla ilgili kurallardır.
II. Gıdanın helal olmasıyla ilgili ölçütlerdir.
III. İnananların beslenmeyle ilgili tercihleridir.

sonuçlarından hangileri doğrudur?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve III.E) II ve III.

Soru 14

İslam dini malı olan kişileri paylaşmaya, yoksulu görüp gözetmeye, helal yoldan kazanmaya ve harcamaya yönlendirir. Mal sahibi olmayanlara ise başkalarına muhtaç olmamak için çalışmayı ve meşru yollardan rızık temin etmeyi tavsiye eder. Sahip olunan malların sırf kendi menfaati için kullanılmasını ve daha çok kazanmak için yığılmasını eleştirir. Cömert olanları övdüğü gibi cimrileri de kınar.

Aşağıdakilerin hangisi bu parçanın başlığı olmaya daha uygundur?

A) Rızık elde etme yolları
B) Müslümanın mala bakışı
C) Gelir eşitsizliğinin zararları
D) Sosyal dayanışma kurumları
E) Helal yoldan kazanmanın önemi

Soru 15

"Aranızda birbirinizin mallarını haksız yere yemeyin. İnsanların mallarından bir kısmını bile bile günaha girerek yemek için onları hâkimlere (rüşvet olarak) vermeyin." (Bakara suresi, 188. ayet)

Bu ayet,

I. Mülkiyet hakkı,
II. Ticaret hukuku,
III. Medeni kanun

kavramlarından hangileriyle ilgilidir?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve II.E) II ve III.

Soru 16

Aşağıdaki yargılardan hangisi İslam dininin mala bakışı açısından doğru değildir?

A) Mal ve onu edinme yolu insan için birer imtihan vesilesidir.
B) Sadece mal biriktirmeyi amaçlamak doğru bir tutum değildir.
C) Hayır yapmaya engel olan mal edinme hırsından kaçınılmalıdır.
D) Başkasına muhtaç olmamak için nasıl olursa olsun kazanılmalıdır.
E) Mal, Allah'ın rızasına ulaşmak için sadece bir araç olarak görülmelidir.

Soru 17

Bir kimsenin sahip olup üzerinde her türlü tasarrufta bulunabildiği şeylere mülk denir. Mülk sahibine ise malik denir. Mülkiyet, malike malın kendisinden yahut kirasından yararlanma, bu malı devrettiği takdirde karşılığını alma yetki ve hakkını verir.

Bu metinde bir malikin mülküyle ilgili;

I. kullanma,
II. miras bırakma,
III. bedelini alarak verme

tasarruflarından hangilerine değinilmemiştir?

A) Yalnız I.B) Yalnız II.C) Yalnız III.
D) I ve II.E) II ve III.

Soru 18

Aşağıdaki malın tasarrufuyla ilgili ayetlerden hangisinin konusu diğerlerinden farklıdır?

A) ". Altın ve gümüşü biriktirip de onları Allah yolunda harcamayanları elem dolu bir azapla müjdele." (Tevbe suresi, 34. ayet)
B) "Fakat kim cimrilik eder, kendini Allah'a muhtaç görmez ve en güzel sözü (kelime-i tevhidi) yalanlarsa biz de onu en zor olana kolayca iletiriz." (Leyl suresi, 8. ayet)
C) "Allah'ın kendilerine lütfundan verdiği nimetlerde cimrilik edenler, bunun, kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar. Hayır! O kendileri için bir şerdir." (Âl-i İmran suresi, 180. ayet)
D) "İşte sizler, Allah yolunda harcamaya çağrılıyorsunuz. Ama içinizden cimrilik yapanlar var. Kim cimrilik yaparsa ancak kendi zararına cimrilik yapmış olur. ." (Muhammed suresi, 38. ayet)
E) "Mallarını gece gündüz; gizli ve açık Allah yolunda harcayanlar var ya, onların Rableri katında mükâfatları vardır. Onlara korku yoktur. Onlar mahzun da olmayacaklardır. ..." (Bakara suresi, 274. ayet)

Soru 19

Aşağıdakilerden hangisi kişinin malını kullanımıyla ilgili bir yargıdır?

A) Cömert olunmalı fakat savurganlıktan kaçınılmalıdır.
B) Bedelini ödemek bir malı meşru kılan yollardan biridir.
C) Malın meşru olması emek karşılığı olmasına bağlıdır.
D) Hibe, hediye ve miras meşru mal edinme yoludur.
E) Helal ve meşru yollardan mal sahibi olunmalıdır.

Soru 20

Hz. Muhammed'in (sav.) vefatından sonra herhangi bir asırda müçtehitlerin bir meselenin dinî hükmü üzerinde ittifak etmeleridir.

Bu tanım aşağıdaki kavramlardan hangisine aittir?

A) KıyasB) SünnetC) Kur'an
D) İcmaE) Helal
Seçilen
Soru
Sayısı
0
12
2 Sayfada Toplam 34 soru listeleniyor