SORU BANKASI Filtrele

12.Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Soruları


Soru 61

Abdülkadir Geylani'nin görüş ve düşünceleri çerçevesinde oluşup yaygınlaşmış tasavvufi akım aşağıdakilerden hangisidir?

A) KadirilikB) EşarilikC) Yesevilik
D) MevlevilikE) Nakşibendilik

Soru 62

Aşağıdakilerden hangisi tasavvufi akımlardan Kadiriliğin ilkelerinden biri değildir?

A) Başkalarına yük olmamak
B) Dilini yemine alıştırmamak
C) Zikirlerin sayısına dikkat etmek
D) Gündüzleri oruç tutup geceleri az uyumak
E) İnsanların sahip olduğu şeylere tamah etmemek

Soru 63

Kadiriliğin Anadolu'da tanınmasını ve yayılmasını sağlayan mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?

A) MevlanaB) Sarı SaltukC) Yunus Emre
D) Eşrefoğlu RumiE) Mansur el-Batâihî

Soru 64

Kadirilikte önemli görülen;

I. verilen sözü mutlaka yerine getirmek,
II. Allah'ın yarattığı hiçbir şeye lanet etmemek,
III. insanların elinde olan şeylere tamah etmemek,
IV. haksızlığa uğramış olsa bile beddua etmekten kaçınmak

ilkelerinden hangilerinde "kanaatkâr olmak" vurgulanmaktadır?

A) Yalnız III.B) Yalnız IV.C) I ve II.
D) I ve III.E) II ve IV.

Soru 65
Bilgisi, güzel ahlakı ve ilmî sohbetleriyle insanları etkilemiştir.
. Tefsir, hadis, fıkıh ve kıraat gibi ilimleri Bağdat'ta tahsil etmiştir.
. Adıyla anılan tasavvufi akım Anadolu başta olmak üzere pek çok yere yayılmıştır.

Hakkında bilgi verilen mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ahmet Rifai B) Ahmet Yesevi
C) Muhyiddin Arabî D) Abdulkadir Geylani
E) Bahauddin Nakşibend

Soru 66

Tasavvufi düşünce genel olarak üç dönemde incelenmiştir. Bu dönemler şu şekilde isimlendirilmiştir: Züht Dönemi, Tasavvuf Dönemi ve Tarikat Dönemi.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi Züht Dönemi mutasavvıflardandır?

A) Cüneyd Bağdâdî B) Beyazıt Bestamî
C) Zünnun-i Mısrî D) İmam Gazâli
E) Hasan Basri

Soru 67

Uzlet, inziva, yalnızlık, tek başına yaşamak, topluma karışmamak anlamlarına gelir. Tasavvuf ilminde ve Rifailik akımında önemli bir yeri olan bu kavram aşağıdakilerden hangisidir?

A) HalvetB) FakrC) Züht
D) ZikirE) Sufi

Soru 68

Mevlana'ya göre Tanrıya ulaşmak için gerekli olan en önemli şey aşktır. O ancak yüreği sevgi ile dolu olan bir kimsenin gerçek anlamda ilahi aşka sahip olabileceğine inanıyordu. Ayrıca Mevlana'ya göre insanın gerçek anlamda özgürleşmesi de bu ilahi aşk ile mümkün olacaktır. Çünkü ancak kişi ilahi aşk vasıtasıyla kendisini bu dünyaya bağlayan ve bu geçici dünyanın kölesi haline getiren her türlü gelip geçici şeylerden sıyrılıp, gerçek özgürlüğe kavuşabilir.

Bu parçada aşağıdaki hususların hangisine değinilmemiştir?

A) Allah'a ulaşmanın yöntemine
B) Gerçek özgürlüğün ne olduğuna
C) İlahi aşka kimlerin ulaşabileceğine
D) İbadetin insan hayatındaki önemine
E) İlahi aşkın insan-Allah ilişkisindeki yerine

Soru 69

Bu tasavvufi akımda şiir ve musikiye ayrı bir önem verildiğinden dervişler, zaman zaman çeşitli müzik aletleri eşliğinde özel giysileriyle belli bir düzen içerisinde sema ayini yaparlar. Çünkü bu akıma göre sema, mutlak güzelliğe âşık olan insanın vecde gelmesini ve ilahi âleme yükselmesini simgeler.

Sema'yı bu şekilde kabul eden tasavvufi akım aşağıdakilerden hangisidir?

A) AhilikB) YesevilikC) Mevlevilik
D) NakşibendilikE) Alevi-Bektaşilik

Soru 70

İnsan hem dünyevi sorumluluklarını tam olarak yerine getirmeli hem de Allah'ı her an hatırında tutmalıdır. Kalbi kötü duygu ve düşüncelerden arındırmalı, dinî emirleri yerine getirmelidir. Ayrıca kişi Allah'ı çokça zikretmelidir. Zikrin ise gizlice, kalpten yapılması esastır.

Bu ilkeler aşağıdaki tasavvufi oluşumlardan hangisine aittir?

A) KadirilikB) BektaşilikC) Yesevilik
D) MevlevilikE) Nakşibendilik

Soru 71
Zamanın kıymetini bilmek
. Zikirlerin sayısına dikkat etmek
. Her nefeste uyanık ve şuurlu olmak

Bu ilkeler aşağıdaki tasavvufi akımlardan hangisinin ilkeleridir?

A) Kadirilik B) Nakşibendilik
C) Yesevilik D) Mevlevilik
E) Bektaşilik

Soru 72

Tasavvufi düşüncede bir şeyhin nezaretinde, manevi yolculuğu ifade etmektedir. O, bir tarikata girme, intisap etme ve o tarikatın gereklerini yerine getirerek manevi bakımdan yol alma demektir.

Bu tanım aşağıdaki kavramlardan hangisine aittir?

A) Seyr-i sülük B) Tasavvuf
C) İnsan-ı kâmil D) Mürşid
E) Erkan

Soru 73

Aşağıdaki ilkelerden hangisi Mevleviliğin ilkelerinden biri değildir?

A) Dindar olmak
B) Alçak gönüllü olmak
C) Dinî esasları iyi bilmek
D) Kalbi her zaman temiz tutmak
E) Zikirlerin sayısına dikkat etmek

Soru 74

Aşağıdaki mutasavvıflardan hangisi tarikat dönemi sufilerinden biri değildir?

A) Ahmet RıfaîB) İmam GazalîC) Ahmet Yesevî
D) Muhyiddin ArabîE) Abdulkâdir Geylânî

Soru 75

Tezkiye, nefsi manevi kirlerden arındırma, kusurlardan arıtıp temiz duruma getirme, anlamına gelir.

Buna göre aşağıdaki Mevlevilik akımında yer alan ilkelerden hangisi tezkiye ile ilişkilendirilebilir?

A) Dindar olmak
B) Alçak gönüllü olmak
C) Dinî esasları iyi bilmek
D) Kalbi her zaman temiz tutmak
E) Aklı iyi kullanıp hikmet sahibi olmak

Soru 76

"Tasavvuf tamamen edepten ibarettir." diyen sufilere göre "edep" üzerinde tasavvufun doğuş döneminden itibaren önemle durulmuş bu kavramın tanımları, yorumları ve tasnifleri yapılmıştır. Birçok hayır ve faziletin kaynağı olan edebe uygun davranış tasavvufi hayatta çok geniş bir uygulama alanı bulmuştur. İlk sufiler, insan hayatını ilgilendiren her konuda edep kuralları koymuşlardır. Daha sonra tarikatlar döneminde bu kurallar "adab ve erkân" tabirleriyle ifade edilmiştir. Sufilere göre, tasavvuf ve tarikat terbiyesinin amacı, insanı Hakk'a ve halka karşı sorumlu davranmasını öğretmektir. Sufiler, zarafet ve nezaketin kaynağı olan bu anlayışı çok sık kullandıkları "Edep yahu!" sözüyle ifade etmişlerdir.

Bu metinin başlığı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Tasavufi Düşüncenin Dönemleri
B) Tarikatların Sufilerden Beklentisi
C) Tasavvufi Düşüncede Adab
D) Mutasavvıfların Günlük Yaşantısı
E) "Edep yahu!" Sözünün Açıklaması

Soru 77

Tasavvuf, insanın kalbindeki kötü vasıflardan kurtulma çarelerini, kalpteki iyi vasıflar ve onları kazanma yollarını göstermeyi hedefler. Böylece manevi mertebeleri kat ederek en yüksek mertebe olan "insan-ı kâmil" mertebesine ulaşmayı amaçlar. İnsan-ı kâmil, Arapçada 'olgun insan' demektir. İnsan-ı kâmilden kastedilen, Kur'an ve hadislerde ifadesini bulan ahlaki olgunluğa ulaşmış Müslümanlardır. İnsan-ı kâmil şeriat, tarikat, hakikat ve marifet itibariyle tam ve olgun kişidir. Esasen tasavvuf eğitiminin amacı söz konusu bu dört hususu kemale erdirmekten ibarettir.

Bu metin, aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabıdır?

A) Tasavvufun amacı nedir? B) Nasıl mutasavvıf olunur?
C) Kimlere mutasavvıf denir? D) Tasavvuf nasıl tanımlanır?
E) Tasavvuf ne zaman ortaya çıkmıştır?

Soru 78

Aşağıdakilerden hangisi cem töreninde görevli olan on iki hizmet sahibinden birisi değildir?

A) MürşitB) YolcuC) Gözcü
D) RehberE) Çerağcı

Soru 79
Sözlükte; bir araya gelmek, toplanmak, bütünleşmek gibi anlamlara gelir.
. Alevilik-Bektaşilikte dedelerin yönetiminde gerçekleştirilen ve müminlerin Allah'a olan kulluk görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirme uygulamasını ifade eder.

Bu açıklamalar aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ilgilidir?

A) CemB) MusahiplikC) Cemevi
D) DemE) Tefekkür

Soru 80

Cem töreninde "tören erkânını yöneten, kişiye" verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?

A) NiyazcıB) GözcüC) Rehber
D) MürşidE) Meydancı
Seçilen
Soru
Sayısı
0
1234567...13
13 Sayfada Toplam 242 soru listeleniyor