“Allah’ın rahmeti sayesinde sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi. Artık sen onları affet. Onlar için Allah’tan bağışlama dile. İş konusunda onlarla müşavere et. Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et, (O’na dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.” (Âl-i İmrân suresi, 159. ayet.)
Aşağıdakilerden hangisi bu ayetten çıkarılacak ahlaki ilkedir?
Hz. Peygamber İslam’ı tebliğ ederken büyük ölçüde gençlerden destek almıştır. Mekke Dönemi’nde Müslüman olanların çoğunluğu otuz yaşın altındaki gençlerdir.
Aşağıdakilerden hangisi bu durumun sebepleri arasında sayılabilir?
Aşağıdakilerden hangisi bu ayetten çıkarılabilecek ahlaki ilkelerden değildir?
“Bir zaman İbrahim, babasına ve kavmine demişti: ‘Şüphesiz ben sizin taptıklarınızdan uzağım. Ben yalnız beni yaratana taparım. Çünkü O, beni doğru yola iletecektir.’ İbrahim ardından geleceklere bu sözü, devamlı kalacak bir miras olarak bıraktı. Artık belki doğru yola dönerler.” (Zuhruf suresi, 26-28. ayetler.)
Hz. İbrahim ile ilgili bu ayette aşağıdakilerden hangisinden bahsedilmemiştir?
Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa ile Hz. Şuayb’ın kızlarının karşılaşmasından bahsedilir: “Medyen suyuna varınca, suyun başında (hayvanlarını) sulamakta olan bazı insanlar gördü. Bunların yanında da koyunlarını suya salmamak için uğraşan iki kız gördü. Musa onlara, “(Koyunlarınızı burada tutmaktaki) maksadınız ne?” dedi. Onlar, “Çobanlar sulayıp çekilinceye kadar biz koyunlarımızı sulayamayız. Babamız ise çok yaşlı bir adamdır” dediler.” (Kasas suresi, 23. ayet.)
Ayette belirtildiği üzere Hz. Şuayb’ın kızları sulama için neden beklemiş olabilirler?
“Allah’ın rahmeti sayesinde sen onlara karşı yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi. Artık sen onları affet. Onlar için Allah’tan bağışlama dile. İş konusunda onlarla müşavere et. Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et, (O’na dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.”
(Âl-i İmrân suresi, 159. ayet.)
Bu ayet hangi ahlaki ilkenin anlatıldığı konuda örnek gösterilebilir?
Mekke’nin zengin bir ailesine mensup olan Mus’ab b. Umeyr, refah ve bolluk içinde yetişmiş, son derece zeki ve güzel ahlak sahibi bir gençti. Hz. Peygamber’in yanına gelip Müslüman olunca ailesi onu İslam’dan vazgeçirmeye çalıştı. Ama o, ailesinin servetini reddedip Habeşistan’a hicret etti. Oradan döndükten sonra Hz. Peygamber onu Yesriblilere İslamiyet’i anlatmak üzere Akabe biatına katılanlarla Yesrib’e gönderdi. Yesrib’de insanları İslam’a davet eden Mus’ab b. Umeyr, mütevazılığı, sabrı ve anlayışıyla pek çok kimsenin İslam’la şereflenmesine vesile oldu.
Bu parçada genç sahabilerin hangi özelliğinden bahsedilmemiştir?
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’de genç şahsiyet modeli olarak bahsedilenlerden değildir?
İlk Müslümanlar arasında genç erkeklerin yanı sıra genç kızlar da vardı. Hz. Ömer’in kız kardeşi Fatıma ve Hz. Ebu Bekir’in kızları Esma ve Ayşe bunların başında gelirler. Bu gençlerin çoğu büyük çile ve fedakârlıklara katlanarak Hz. Peygamber’in safında yer almayı tercih etmişlerdir. Hz. Muhammed (s.a.v.) İslam’ın yayılmasında bu gençlere de görevler vermiştir.
Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabına değinilmemiştir?
Aşağıdaki hadislerden hangisi bu ayetteki ahlaki ilkelerle ilgili değildir?
Mekkeli ailelerin çocuklarını bedevî kabilelerinden bir sütanneye teslim etmeleri geleneğine uyularak Hz. Muhammed (s.a.v) de doğduktan bir süre sonra sütanneye verilmiştir. Çocukların sütanneye verilmesinin sebebi çölün sağlıklı havasında büyüyüp fasih Arapça öğrenmelerine imkân sağlamaktı.
Hz. Muhammed (s.a.v.) ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi ile bu paragraf arasında sebep-sonuç ilişkisi vardır?
Resulullah, çocuklar yaramazlık yahut hata yaptığında onları azarlamaz, kınamaz ancak uyarır ve hatalarını düzeltmek üzere onlara yol gösterirdi.
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in bu tavrını destekleyen bir hadistir?
Muaz b. Cebel Müslüman olduğunda henüz on sekiz yaşında idi. Hz. Peygamber’in Medine’ye hicretinden itibaren sürekli O’nun yanında olmaya gayret gösteren Muaz, ikisi dışındaki bütün askeri seferlere katıldı. Bu iki savaşa katılamamasının sebebi ise onun Mekke’nin fethinin ardından Hz. Peygamber tarafından Mekke’ye emir ve Kur’an öğretmeni olarak tayin edilmesidir.
Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine kesin olarak ulaşılabilir?
Mâlik b. Huveyris ve arkadaşlarından oluşan bir grup genç, İslam’ı kabul ettikten sonra Medine’ye Hz. Peygamber’i ziyarete gelmişlerdi Mâlik b. Huveyris anlatıyor: “Biz gençler Hz. Peygamber’in (s.a.v.) yanına geldik ve onun yanında yaklaşık yirmi gece kaldık. Hz. Peygamber (s.a.v.) çok merhametliydi. Ailelerimizi özlediğimizi anlayınca şöyle buyurdu: “Memleketinize dönseniz de öğrendiklerinizi onlara öğretseniz…” (Buhârî, Ezan, 49.)
Bu parçada vurgulanan husus aşağıdakilerden hangisidir?
Hz. Peygamber erdemli davranış sergileyen gençleri methetmiştir. O, hiçbir gölgenin olmadığı günde Allah’ın (c.c.) himayesi altına alacağı kişiler arasında, gönlü Allah’a (c.c.) bağlı olan ve O’na severek ibadet eden gençleri de zikretmiştir.
Bu parçada vurgulanan husus nedir?
Aşağıdaki ayetlerden hangisi bu ayetteki ahlaki ilkelerle ilgili değildir?
Hz. Peygamber, Uhud Savaşı’nda emrine muhalefet ederek İslam ordusunun geriye çekilmesine sebep olanlara merhametle muamele etmiştir. Uhud Savaşı’ndaki hataları affedilen bu sahabiler de daha sonra böyle bir hata yapmamaya gayret göstermişler ve girdiği bütün savaşlarda Hz. Peygamber’in ve kumandanlarının emirlerine titizlikle uyarak zaferler kazanmışlardır.
Aşağıdaki ayetlerden hangisi Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bu parçada anlatılan davranışı ile ilgilidir?
Aşağıdaki deyimlerden hangisi bu ayetteki ahlaki ilkelerle ilgili değildir?
“Allah kendisine mülk (hükümdarlık ve zenginlik) verdiği için şımararak Rabbi hakkında İbrahim ile tartışmaya gireni (Nemrut’u) görmedin mi! İşte o zaman İbrahim: Rabbim hayat veren ve öldürendir, demişti. O da: ‘Ben de diriltir, öldürürüm.’ demişti. İbrahim: Allah güneşi doğudan getirmektedir; haydi sen de onu batıdan getir, dedi. Bunun üzerine kâfir şaşırıp kaldı. Allah zalim kimseleri hidayete erdirmez.” (Bakara suresi, 258. ayet.)
Ayete göre;
I. Hz. İbrahim mucize göstererek Nemrut’u zor durumda bırakmıştır.
II. Hz. İbrahim, inanmayanlara karşı tevhid mücadelesi vermiştir.
III. Hz. İbrahim aklını kullanmış ve körü körüne inanmamıştır.
İfadelerinden hangileri doğrudur?
Hz. Ayşe, Hz. Peygamber’in ders ve sohbetlerini dinlemiş, kavrayamadığı veya merak ettiği her meseleyi de Hz. Peygamber’e sorup öğrenmiştir. Hz. Peygamber’den aldığı bilgi ve kuvvetli hafızası sayesinde hadis ve sünnetin sonraki nesillere ulaştırılmasında çok önemli bir rol üstlenmiş, İslam esaslarının en seçkin öğreticilerden biri olmuştur.
Bu parçada aşağıdaki öğreticilerden hangisinin cevabı tam olarak vardır?