SORU BANKASI Filtrele

Din ve Hayat Ünite / Modül Soruları


Soru 1

Medeniyet; bir milletin örf, âdet, dil, din vb. unsurlarının etkisiyle oluşmuş sanat, giyim kuşam, edebiyat, mimari, müzik vb. alanları içeren, toplumların yaşamına dair geniş bir yapıdır. İslam dini de kendine özgü bir medeniyet inşa etmiştir. Kültür ise, dinî ve ahlaki eğitim ve öğretimin tesiri altında gelişen fikirler ve ideallerden oluşur. Medeniyet, insanlığın maddi yönünü temsil ederken kültür manevi yönünü temsil etmektedir. Kültürün medeniyetle münasebeti ruhun bedenle olan münasebetine benzer.

Paragrafa göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A) Kültür ile medeniyetin ortaya çıkardığı ürünler yapısı itibariyle aynı değildir.
B) Medeniyet ile kültür arasında ilişki vardır ancak medeniyet, kültürü kapsamaz.
C) Kültür ile medeniyeti insan oluşturduğu için birbirleriyle münasebetleri vardır.
D) İnsanın maddi ve manevi yönü dolayısıyla medeniyet ve kültür ortaya çıkmıştır.
E) İslam medeniyetinden bahsedilebilirken İslam kültürü henüz oluşturulamamıştır.

Soru 2

“Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı yapışın, parçalanmayın. Allah’ın size olan nimetini hatırlayın: Hani siz birbirinize düşman kişiler idiniz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun nimeti sayesinde kardeş olmuştunuz. Yine siz bir ateş çukurunun tam kenarında iken oradan sizi O kurtarmıştı. İşte Allah size ayetlerini böyle açıklar ki doğru yolu bulasınız.”

(Âl-i İmrân suresi, 103. ayet.)

“Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra parçalanıp ayrılığa düşenler gibi olmayın. İşte bunlar için büyük bir azap vardır.” (Âl-i İmrân suresi, 105. ayet.)

Aşağıdaki atasözlerinden hangisi verilen ayetlerdeki birlik ve beraberlik vurgusuna uygun değildir?

A) Nerede birlik, orada dirlik.
B) Yalnız taş duvar olmaz.
C) Komşu komşunun külüne muhtaç.
D) Eski dost düşman olmaz.
E) El el ile, değirmen yel ile.

Soru 3

İslam, Hz. Peygamber döneminde ve sonrasında dünya üzerinde hızla yayılmıştır. İslam dini yayılış sürecinde pek çok farklı kültür ve milletlerle karşılaşmıştır. Bu süreçte İslam’ın temel prensibi; kendi inanç ve ibadet dünyasıyla çatışmayan gelenek ve göreneklere dokunmamak olmuştur. Çünkü İslam bunları zenginlik olarak görür. İslam ulaştığı her coğrafyanın kültürünü etkilediği gibi o kültürlerden Müslümanlar da etkilenmiştir. Bunun sonucunda pek çok yeni sanat ve bilim dalı ortaya çıkmıştır. İslam sanatı tevhid ilkesi çerçevesinde şekillenmiştir. Bu ilkeye göre hayatın her yönünü bütünleştiren bir birlik anlayışı benimsenir. İslam, putperestliği ortadan kaldırmak için uzun yıllar mücadele ettiğinden putperestliğe dönüşe sebep olabilecek eserleri üretmemiştir. Bu sebeple daha çok soyut içeriklere yer verilmiştir.

Paragrafa göre aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?

A) Soyut içerikler nedeniyle Müslüman âlimler bilimde başarılı olamamıştır.
B) İslam dini farklı kültür ve milletlerle karşılaşmış ve onlardan etkilenmiştir.
C) İslam dini tevhid ilkesiyle çatışan gelenek ve görenekleri benimsememiştir.
D) İslam dini kendi ilkeleriyle çatışmayan farklılıkları zenginlik olarak görmüştür.
E) İslam dininin farklı kültürlerle etkileşiminden yeni bilim dalları ortaya çıkmıştır.

Soru 4

(I)İslam dini, dünyaya gelen her insan için geçerli olan bazı hakları kabul etmiştir. (II)Sadece insan olması bakımından doğuştan sahip olunan temel hak ve hürriyetler Yüce Allah’ın insana bir armağanı, bağışı ve iyiliğidir. (III)Bu haklardan olan yaşam hakkı, zarurat-ı diniye denilen temel haklar arasında güvence altına alınmıştır. (IV)İnsanlar kendi ya da başkalarının hayatını din, hukuk ve ahlak kurallarını hiçe sayarak tehlikeye atamazlar. (V)Sağlam ve sağlıklı yaşamak için her türlü önlemi almak, hastalık ve ölümcül tehlikelerden uzak durmak, sağlığı koruyucu önlemler almak, hastalık durumunda gerekli bütün tedavi yollarına başvurmak, dinî bir görev ve sorumluluktur.

Yukarıdaki hangi cümleden “İslam dini, haksız yere adam öldürmeyi de kendi canına kıymayı da hoş karşılamaz ve yasaklar.” yargısı çıkarılabilir?

A) IB) IIC) IIID) IVE) V

Soru 5

Her insan, bu dünyada geçim ve rahatını sağlamak için çalışmalı, çalıştığının da karşılığını almalıdır. Mal ve servet, Yüce Allah’ın, insanlara bir iyilik ve armağanıdır. Her insan çalışıp çabalayarak kısmetinin peşinde olmalıdır. İslam’da helal ve meşru yollardan elde edilen özel mülk ve servetin dokunulmazlığı vardır. Kişi kendi malı üzerinde istediği gibi tasarrufta bulunma hakkına sahiptir.

Parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) İslam dini haksız kazancı yasaklamıştır.
B) İslam dini çalışmayı ve üretmeyi teşvik etmiştir.
C) Meşru yollardan kazanarak servet sahibi olunabilir.
D) İslam dini, çalışanların haklarının korunmasını ister.
E) Kişi kendi malı üzerinde israf etme hakkına sahiptir.

Soru 6

(I) Evliliğe adım atılırken verilecek kararlar evlilik kurumunun devamlılığı, korunması ve aile bireylerinin mutluluğu açısından önemlidir. (II) Ailede herkes görevinin bilincinde olmalı her birey görevlerini yerine getirmelidir. (III) Öncelikle eşler birbirlerine iyi davranmalı, birbirlerinin haklarını gözetmelidir. (IV) Ebeveynlerin görev ve sorumlulukları, çocuk henüz anne karnındayken başlar. (V) Çocuklar büyüklerini örnek alacakları için eşlerin birbirlerine karşı iyi davranması çocuklar için de önemlidir.

Paragraftaki hangi cümle paragrafın akışını bozmaktadır?

A) IB) IIC) IIID) IVE) V

Soru 7

Kur’an insanları evliliğe teşvik eder, evliliğin çeşitli fayda ve hikmetlerine işaret eder ve evliliği kocanın karısına verdiği “sağlam bir teminat” olarak nitelendirir. Kur’an ayetlerinde kadının kocası, kocanın da karısı üzerinde birtakım haklarının bulunduğu bildirilmiş ancak bu hakların ne olduğu konusunda ayrıntıya girmek yerine “mâruf” ölçütü getirilmiştir. Mâruf ilâhî beyan yanında, İslâm toplumunun anlayış, ihtiyaç ve geleneği çerçevesinde oluşan, gerektiğinde değişen ve gelişen bir ölçüttür. Kur’an prensip itibariyle erkeklere kadınlarla iyi geçinmeyi tavsiye ederek, evlilik bağının korunmasında kocaya daha ağır bir sorumluluk yükler. Taraflar arasında geçimsizlik olduğunda da taraflara sabır ve hoşgörüyü öğütler, topluma da hakemler vasıtasıyla eşlerin arasını bulma görevi yükler. Geçinme imkânı yoksa güzellikle ayrılmayı, karşılıklı olarak haklara saygı göstermeyi ister.

Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A) Kur’an evlilik birliği içerisinde kadının haklarını tek tek belirtmiştir.
B) İslâm dini eşlerin karşılıklı sevgi ve saygı ortamını korumalarını istemiştir.
C) İslâm dini çeşitli fayda ve hikmetlerine işaret ederek evliliği teşvik etmiştir.
D) Karısına sağlam bir teminat veren kocaya daha ağır bir sorumluluk yüklenmiştir.
E) Evliliğin devamına imkân kalmadığında başvurulabilecek son seçenek boşanmadır.

Soru 8

Topluma karşı sorumluluklarımızın başında insan haklarına saygı göstermek gelir. Bu saygının gereği olarak insanlara zarar verecek söz ve davranışlardan uzak durmamız gerekir. İslam dini, fert ve toplum haklarına yönelik bütün ihlalleri yasaklamıştır. İnsanların düşünce ve ifade özgürlüğünü güvence altına alan İslam; gerginliğe, anlaşmazlığa sebep olacak işler yapılmasını, insanların serbest düşüncelerine karşı baskı kurulmasını da yasaklamıştır. İnsanların bir dine inanmaya zorlanması İslam’ın özüne ters düşer.

Paragrafa göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Haklara saygı göstermek toplumsal görevlerimizdendir.
B) İnanç özgürlüğü, düşünce ve ifade özgürlüğüne dayanır.
C) İslam dini insanları inanç konusunda serbest bırakmıştır.
D) İslam dini, haklar ve özgürlükleri güvence altına almıştır.
E) İslam dini, düşünce özgürlüğünün sınırlarını belirlemiştir.

Soru 9

Sosyal adalet, İslam’ın öngördüğü temel toplumsal hedeflerin başında gelir. Ahlaka dayalı adaletli bir toplum düzeni fikri üzerinde durulan konulardan biridir. İslam; insanın kendisi, diğer insanlar ve devletle olan ilişkilerini bütüncül bir anlayış içinde düzenlemiştir. İnsanın yaratılışından kaynaklanan kabiliyet farklılıklarını dikkate alır. İslam dini, bir yandan kişinin hırs ve arzularının toplum aleyhine azgınlaşmasını yasaklarken, diğer yandan da kişinin beceri ve yeteneklerinin gelişmesinin baskı altına alınmasını zulüm olarak görür.

Paragrafla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Kabiliyet farklılıklarının geliştirilmesi teşvik edilir.
B) Topluma etkisi dolayısıyla sosyal adalet hedeflenir.
C) İnsanın hırs ve arzularını kontrol altına almak zulümdür.
D) İnsanın ilişkileri toplumu ve devleti yakından ilgilendirir.
E) Yaratılıştan kaynaklanan kabiliyet farklılıkları dikkate alınır.

Soru 10

İlkokul 3. sınıf öğrencisi Emrah ders kitabında yer alan etkinliği yapmak için annesinden yardım istemiştir. Birinci soru “Anne veya babanız küçükken neleri severek yaparmış?” şeklindedir. Emrah’ın annesi Hatice Hanım küçükken; çamurdan heykel yapmayı, deniz kenarında kumdan cami yapmayı, müzik eseri seslendirmeyi, kâğıda baskı veya ebru yapmayı, hat eserlerini incelemeyi ve minyatür müzelerini gezmeyi sevdiğini söylemiştir.

Hatice Hanım’ın küçüklüğünde severek yaptığı şeylerden hangisi İslam kültür ve medeniyetinde gelişen sanat alanlarından değildir?

A) HatB) EbruC) Müzik
D) HeykelE) Minyatür

Soru 11

Kâinatta hiçbir varlık insanın rakibi ve düşmanı değildir. Bu sebeple gereksiz yere onlara zarar vermek ve onların nesillerini yok etmek dolaylı olarak insanın kendisine zarar vermesi anlamına gelmektedir. Allah (c.c.) evreni belli bir düzen ve ahenk içerisinde yaratmıştır. Bu düzen ve ahengin korunması konusunda insanoğlu uyarılmıştır. Aksi takdirde sadece buna sebebiyet verenler değil tüm insanlığı tehlikeye atan sonuçlar ortaya çıkacaktır.

Parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

A) Gereksiz yere savaş yapılmaması.
B) İnsanların ekolojik dengeyi koruması 
C) Doğayı sadece insanın koruyabileceği.
D) Allah’ın (c.c.) yarattığı düzene karşı çıkılmaması.
E) Yaratılıştaki güzelliğin insanlar tarafından görülmesi.

Soru 12

Selimiye Camii’ni gezen Ömer ve Osman adlı arkadaşlar bu eser hakkında bilgi almak için orada bulunan bir yaşlı ile sohbet etmeye başlamışlardır. Yaşlı amca onlara şu bilgileri vermiştir:

(I) İslam’ın düşünce yapısı, İslam mimarisinin oluşmasında da rol oynamıştır.

(II) İslam mimarisinin başlangıcı İslam’ın ilk yıllarına, Hz. Peygamber dönemine dayanır.

(III) Peygamber Efendimiz hicret esnasında Kuba’da ve daha sonra Medine’de mescit inşa etmiştir.

(IV) İslam medeniyeti cami, mescit, medrese, han vb. yapılar ile sadece mimaride eserler vermiştir.

(V) Mimar Sinan’ın “ustalık eserim” dediği Selimiye Camii, II. Selim adına Edirne’de inşa edilmiştir.

Ömer, yaşlı amcanın verdiği bilgilerden birinin yanlış olduğunu düşündüğü için itiraz etmiştir. Ömer kaç numaralı bilgiye itiraz etmiştir?

A) IB) IIC) IIID) IVE) V

Soru 13

Sosyal adaletin yokluğu toplumsal dengeyi bozduğu gibi sosyal sınıflar arasında mücadelelere yol açmakta, istikrarı ve sürekliliği kesintiye uğratmaktadır. İnsanlar arasında sosyal adaletin sağlanması denilince, bundan herkesin eşit kılınacağı anlamı çıkarılmamalıdır. Adalet kavramının eşitlik kavramıyla ilişkisi vardır. Hatta birçok yerde adalet, eşitlik olarak kabul edilir. Ancak aynı anlamlarda kullanılamaz ve kullanılmamalıdır. Çalışan ile çalışmayanı, tembel ile çalışkanı eşit olarak görmek adaletsizlik olur. Bu durum çalışanın azmini ve şevkini kırar ve üretim düşüklüğüne neden olur.

Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A) Sosyal adaletsizlik toplumsal istikrara zarar vermektedir.
B) Yanlış kullanılan eşitlik kavramı adaletsizliğe neden olur.
C) Adalet kavramının eşitlik anlamında kullanılması yanlıştır.
D) Sosyal varlık olduğu için insanlar arasında eşitlik olmalıdır.
E) Toplumsal dengenin sağlanması için sosyal adalet gereklidir.

Soru 14

İslam dininde sadece kadın tarafından işlenen ve nesilden nesile geçen bir asli günah anlayışı yoktur. Kur’an-ı Kerim Hz. Âdem ile Havva’nın şeytan tarafından müştereken kandırıldığından bahseder. Kur’an-ı Kerim’in açık ifadesine göre Hz. Âdem’i aldatan ve onun cennetten çıkmasına sebep olan eşi Havva değil şeytandır. Hatta bazı ayetlerde suç sadece Âdem’e yüklenmiştir. Dolayısıyla kadın, uzak durulması gereken bir varlık olarak görülmez. Bu yaklaşım kadın-erkek ilişkisini sağlıklı bir zemine oturtmak bakımından önemlidir. Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın (c.c.), insanları daha huzurlu ve mutlu bir hayat sürmeleri için çift yarattığı vurgusu vardır. Ancak huzurlu ve mutlu bir hayat sürebilmek için bu birlikteliğin temiz ve meşru bir zeminde olması gerekir. Bu sebeple İslam bir taraftan evlenmeye teşvik ederken öte taraftan meşru olmayan ilişkileri şiddetle kınar ve yasaklar.

Paragrafa göre;

I. İnsanın huzur bulması için kendi cinsinden eşler yaratılmıştır.

II. İslam dini zinayı ve zinaya götüren yolları tamamen yasaklamıştır.

III. İnsan nesline asli günah Havva’dan değil, Hz. Âdem’den geçmektedir.

İfadelerinden hangisi/hangileri doğrudur?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I-IIE) II-III

Soru 15

(I) İslam’da sosyal dayanışma vazgeçilmez bir ahlak kaidesi olarak kabul edilmiştir. (II) Müslümanın, başta komşuları olmak üzere toplumdaki diğer insanlara karşı ilgisiz ve duyarsız kalmaması önemli bir dinî değerdir. (III) İlim ve fazilet açısından insanlar arasında farklar bulunmaktadır. (IV) Yaşama şartları bakımından da geçim ve kazanç yönünden de insanlar arasında farklılıklar vardır. (V) İnananlar, veren el olmaya ve sahip olduğu varlıkları diğer insanlarla paylaşmaya teşvik edilmiş ve bu konuda bazı zorunlu yükümlülükler getirilmiştir.

Paragrafta yer alan hangi cümle paragrafın akışını bozmaktadır?

A) IB) IIC) IIID) IVE) V

Soru 16

“Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı yapışın, parçalanmayın. Allah’ın size olan nimetini hatırlayın: Hani siz birbirinize düşman kişiler idiniz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun nimeti sayesinde kardeş olmuştunuz. Yine siz bir ateş çukurunun tam kenarında iken oradan sizi O kurtarmıştı. İşte Allah size ayetlerini böyle açıklar ki doğru yolu bulasınız.”

(Âl-i İmrân suresi, 103. ayet.)

Verilen ayette altı çizili sözle asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

A) Allah’ın (c.c.) tek olması
B) Allah’ın (c.c.) adaletli olması
C) Allah’ın (c.c.) duaları kabul etmesi
D) Allah’ın (c.c.) ayetlerini açıklaması
E) Allah’ın (c.c.) İslam dinini göndermesi

Soru 17

Kur’an-ı Kerim’in Allah (c.c.) tarafından Hz. Muhammed’e (s.a.v.) indirilmesinden ve İslam dininin Arabistan’ın her tarafına yayılmasından sonra Arap âleminde her konuda olduğu gibi edebiyat ve şiir alanında da bir nevi devrim meydana gelmiştir. Karahanlılar dönemiyle (XI. yüzyıl) İslamiyet’in etkisi altına giren edebiyatımızda “Kutadgu Bilig” ve “Divan-ı Lügati’t-Türk” ilk akla gelen iki eserdir. İslami Türk edebiyatının en eski örneği olan Kutadgu Bilig, Yusuf Has Hacib tarafından manzum olarak Türkçe yazılmıştır. Karahanlılar döneminde birçok dinî edebî eser de verilmiştir. Edib Ahmed’in Atabetü’l-Hakayık, Ahmed Yesevi’nin Divan-ı Hikmet ve Rabguzi’nin Kısasu’l-Enbiya isimli eserleri de bunlar arasındadır. Atabetü’l-Hakayık’ta Kur’an ayetleri ile Hz. Peygamber’in hadislerinden yararlanılarak ortaya konulan ahlaki öğütler yer alır.

Parçada verilen bilgilerden;

I. İslam kültür ve medeniyetinin birinci kaynağı Kur’an ve hadislerdir.

II. İslam dini, inanç ve ibadetler yanında ahlak kuralları da koymuştur.

III. İslam kültür ve medeniyeti edebi eserlerimize de etki etmiştir.

İfadelerinden hangisi/hangileri çıkarılamaz?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I ve IIE) II ve III

Soru 18

İnsanların toplum halinde yaşamaları, birbirleri karşısında duruma göre sayılamayacak kadar haklar ve sorumluluklar doğurur. “Temel insan hakları” diye anılan ve çağımızda büyük bir önem verilen hakların, zamanımızın bir keşfiymiş gibi ortaya konması kesinlikle yanlış ve yanıltıcıdır. Esasen bütün ilahî dinler, bu hakların önemini ifade etmiştir. Yaşama hakkı, kişilerin şahsiyet ve onurlarının korunması, özel hayatın gizliliği, din ve vicdan hürriyeti gibi temel insan hakları olarak sunulanların dışında İslâm dini vatandaşlık, sığınma, ikamet, seyahat ve güvenlikle ilgili haklar; öğrenme, bilgi edinme, haber alma, düşünce ve ifade hürriyeti, seçme ve seçilme, örgütlenme, kanun karşısında eşitlik gibi sosyal ve siyasî haklar; mülk edinme, çalışma, tasarruf ve harcama gibi ekonomik haklar konusunda da düzenlemeler getirmiştir.

Paragrafa göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Temel insan hakları birçok hakkı kapsamaktadır.
B) İlahî dinlerin hepsinde insan haklarına vurgu yapılmıştır.
C) İslam dini insan haklarını çok kapsamlı şekilde ele almaktadır.
D) Temel insan haklarına verilen önem çağımızda ortaya çıkmıştır.
E) Toplumsal yaşam farklı hak ve özgürlüklerin doğmasına neden olmuştur.

Soru 19

İslam dini güçlü bir iktisadi sistem oluşturabilmek için servetin tüketimiyle ilgili düzenlemeler yapmıştır. Hem üretim hem de tüketim aşamasında israf, İslam’ın tasvip etmediği bir davranıştır. İslam kalkınma anlayışında ihtiyaca göre üretim söz konusudur. Harcama ve tüketimde daima orta yol tavsiye edilmiştir. Ne aşırı lüks ve israfa gidilmeli ne de ihtiyaçlarda gereksiz kısıtlamalar yapılmalıdır.

Parçada asıl anlatılmak istenen konu aşağıdakilerden hangisidir?

A) İsraf ve cimriliğin topluma olan etkisi
B) İsrafın üretim ve tüketime verdiği zarar
C) Güçlü iktisadi sistem için üretim yolları
D) İhtiyaca göre üretim ve dengeli harcama
E) Servetin tüketiminde dikkat edilecek hususlar

Soru 20

Müspet sosyal değişim hususunda peygamberler insanlık için en mükemmel örneklerdir. İnsanları fiilen ve zorlayarak değiştirmeye çalışmayan peygamberler, güzel yaşayışlarıyla toplumlara örnek olmuşlardır. Yaşadığı toplumda daha önceki peygamberlerin getirmiş olduğu mesajların tahrife uğramış olanlarını ıslah eden Hz. Peygamber tahrife uğramamış olanlardan tevhid inancıyla bağdaşanları almakta bir sakınca görmemiştir. Bu şekilde toplumun olumlu yönde değişimine katkı sağlamıştır.

Paragrafa göre;

I. Hz. Peygamber, sosyal değişimin toplum için müspet yönde olması için çalışmalar yapmıştır.

II. Tahrife uğramış önceki ilahi dinlerdeki tahrif edilmemiş tüm mesajlar aynen kabul edilmiştir.

III. Toplumun olumlu yönde değişmesi için gerektiğinde önceki peygamberlerin mesajları alınmıştır.

Yargılarından hangisi/hangileri doğrudur?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I - IIE) I - III
Seçilen
Soru
Sayısı
0
1234...5
5 Sayfada Toplam 88 soru listeleniyor