SORU BANKASI Filtrele

Allah İnsan İlişkisi Ünite / Modül Soruları


Soru 1

Allah’ın (c.c.) en güzel isimleri hadislerde de geçmektedir. Allah’a (c.c.) nispet edilen doksan dokuz ismin tek tek sayıldığı hadis rivayetlerinde birbirinden farklı isimler yer almaktadır. Bu rivayetlerde geçen isimlerin bazıları Kur’an-ı Kerim’de bulunmasından hareketle İbn Hacer el-Askalânî, Kur’an-ı Kerim’deki isimlerden oluşan doksan dokuz isimden esmâ-i hüsnâ listesi oluşturmuştur.

Paragrafa göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

A) Allah’ın (c.c.) doksan dokuzdan fazla ismi vardır.
B) Ayet ve hadislerde esmâ-i hüsnâ aynı isimlerden oluşur.
C) Esmâ-i hüsnâ listesi bir tanedir ve doksan dokuz isim vardır.
D) Farklı hadislerde zikredilen esmâ-i hüsnâ aynı isimlerden oluşur.
E) Esmâ-i hüsnâ listesini ilk kez İbn Hacer el-Askalânî oluşturmuştur.

Soru 2

“De ki: O, Allah’tır, tektir.” (İhlâs suresi, 1. ayet.) ayetinde olduğu gibi kelime-i tevhid dediğimiz “La ilahe illallah, Muhammedün resulullah” cümlesinde de Allah’ın (c.c.) tek ilah olduğuna vurgu yapılır.

Yüce Allah’ın bir ve tek olduğu O’nun hangi ismiyle ifade edilir?

A) ŞâfîB) Bâri’C) HayyD) EhadE) Hâlık

Soru 3

“Korku ve ümit kaynağı olarak şimşeği size göstermesi, gökten yağmur indirip onunla yeryüzünü ölümünden sonra diriltmesi, O’nun (varlığının ve kudretinin) delillerindendir. Şüphesiz bunda aklını kullanan bir toplum için elbette ibretler vardır.” (Rûm suresi, 24. ayet.)

Bu ayetle ilgili aşağıdaki yorumlardan hangisi yanlıştır?

A) İbret alan insanlar dünya hayatında akıllarını aydınlatırlar.
B) Allah (c.c.) yağmur ile yeryüzünü yeniden yeşertmektedir.
C) Yeryüzünün sürekli ölüyor olması ahiret hayatına işarettir.
D) Yıldırım düşme endişesi sebebiyle şimşek korku uyandırabilir.
E) Yağmur yağma ümidi sebebiyle şimşek sevinç kaynağı olabilir.

Soru 4

“Allah’ın, göklerde ve yerde bulunan şeyleri hizmetinize verdiğini, nimetlerini gizli ve açık olarak önünüze bolca serdiğini görmez misiniz? İnsanlardan öyleleri vardır ki bir bilgi, bir rehber ve aydınlatıcı bir kitap olmadan Allah hakkında tartışmaya kalkışırlar.” (Lokmân suresi, 20. ayet.)

Ayete göre;

I. Bilgi sahibi olanlar kitap hakkında tartışabilir.

II. Yüce Allah insanlar için çok çeşitli nimetler yaratmıştır.

III. İnsan, kendisine verilen nimetleri görerek onları vereni bilir.

İfadelerinden hangileri doğrudur?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I - IIE) II - III

Soru 5

Bütün yaratıkların tabiatında Allah’a (c.c.) doğru bir yöneliş vardır. Birçok ayette canlı ve cansız bütün varlıkların Allah’ı (c.c.) andığı açıkça vurgulanmaktadır. Varlıklar arasında en mükemmeli olan insan, özü itibariyle yaratıcısına ulaşma ve O’na sığınma arayışı içerisinde yaratılmıştır. Kul ile Rabbi arasındaki irtibatı sağlayan iletişim ise bunların başında gelir. Böyle bir irtibat neticesinde insanın bir taraftan kendi ihtiyaç ve eksiklerinin telafisini, diğer taraftan daha mükemmele ulaşmasını hedefleyen bir diyalog vasıtasıdır. Kur’an-ı Kerim’de bu iletişim ile ilgili tavsiyelerden biri de şudur: “Rabbinize gönülden ve gizlice yalvarın. Doğrusu O aşırı gidenleri sevmez.” (A’râf suresi, 55. ayet.)

Paragrafta aşağıdakilerden hangisine vurgu yapılmaktadır?

A) DuaB) İbadetC) Tövbe
D) İstiğfarE) Tevekkül

Soru 6

Allah (c.c.), ölümü ve hayatı kimin daha iyi eylemde bulunacağını sınamak için var etmiştir. Güzel amelde bulunmak var olmanın amacıdır. Dolayısıyla inanca konu olan bütün hususlar, insanın kendisiyle, yaratıcısıyla ve hemcinsleriyle en güzel davranış ilişkisi içerisinde olması gayesine yöneliktir. Bu bakımdan Kur’an’da iman edenler, ‘inananlar ve güzel iş işleyenler yani salih amel yapanlar’ olarak yer alır.

Aşağıdaki yargılardan hangisine parçada değinilmemiştir?

A) Salih amel yapanlar mükâfatı hak edecektir.
B) İnsanın bu dünyadaki varlığı imtihan içindir.
C) İbadet etmek insanın var olmasının amacıdır.
D) İnsanın dünyadaki hayatı bir gün sona erecektir.
E) İman etmek aynı zamanda ibadet etmeyi gerektirir.

Soru 7

Aşağıdaki ayetlerin hangisinde insanın yaratılış gayesi ve sorumluluğuna işaret edilmektedir?

A) “İnsan, kendisinin başıboş bırakılacağını mı sanır?” (Kıyâmet suresi, 36. ayet.)
B) “Hanginizin davranışça daha iyi olduğunu deneyerek göstermek için ölümü ve hayatı yaratan O’dur.” (Mülk suresi, 2. ayet.)
C) “İnsan ancak çabasının sonucunu elde eder. Ve çabasının karşılığı ileride mutlaka görülecektir.” (Necm suresi, 39-40. ayetler.)
D) “Allah’ın sana verdiği mal ile âhiret yurdunu kazanmaya bak ve dünyadan nasibini unutma!..” (Kasas suresi, 77. ayet)
E) “Nihayet o gün, dünyada yararlandığınız nimetlerden elbette hesaba çekileceksiniz.” (Tekâsür suresi, 8. ayet.)

Soru 8

Hz. Peygamber’in “Ey Allah’ım, yâ Rahmân, yâ Rahîm” şeklinde farklı isimlerle dua ettiğini duyan bir putperest; “Muhammed iki tanrıya tapıyor.” diyerek dedikodu yapmaya başlamıştır. Bunun üzerine; “De ki: İster Allah diyerek, ister Rahmân diyerek yakarın; hangisiyle yakarsanız olur, çünkü bütün güzel isimler O’na mahsustur.” (İsrâ suresi, 110. ayet.) ayeti nazil olmuştur.

Paragrafa göre aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenemez?

A) Allah’ın (c.c.) farklı isimleri vardır.
B) En güzel isimler Allah’a (c.c.) aittir.
C) Allah (c.c.) ismi dua etmeye daha layıktır.
D) Allah’a (c.c.) farklı isimlerle dua edilebilir.
E) Hz. Peygamber, dua ederek bize örnek olmuştur.

Soru 9

Ekmel (mükemmel) varlık delili ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) Bu görüş bazı Müslüman ve Batılı felsefeciler tarafından savunulmuştur.
B) Evrendeki varlıkların sahip olduğu mükemmel düzen Allah’ın (c.c.) varlığını ispatlar.
C) İnsanın zihninde olan mükemmel varlık düşüncesi insanın kendi ürettiği bir şey değildir.
D) Bu mükemmel varlık düşüncesi insana kendisi mükemmel olan Allah’tan (c.c.) gelmiştir.
E) Allah’ın (c.c.) varlığını insanın zihninde oluşan bir düşünceden hareketle ispatlamaya çalışır.

Soru 10

“Ey insanlar! Şüphe yok ki, biz sizi bir erkek ve bir dişiden yarattık ve birbirinizi tanımanız için sizi boylara ve kabilelere ayırdık. Allah katında en değerli olanınız, O’na karşı gelmekten en çok sakınanınızdır. Şüphesiz Allah hakkıyla bilendir, hakkıyla haberdar olandır.” (Hucurât suresi, 13. ayet.)

Aşağıdaki hadislerden hangisi verilen ayetteki mesajla uyuşmaktadır?

A) “Allah sizin suretleriniz ve mallarınızla ilgilenmez. Ancak kalplerinize ve amellerinize önem verir.” (Müslim, Birr, 34.)
B) “Ey Allah’ın kulları kardeş olun. Müslümanın üç günden fazla kardeşi ile küsmesi helal olmaz.” (Müslim, Birr, 23.)
C) “Müminler birbirlerini sevmede, birbirlerine merhamet etmede ve birbirlerine şefkat beslemede bir vücut gibidir…” (Müslim, Birr, 66.)
D) “İman etmedikçe cennete giremezsiniz, birbirinize muhabbet beslemedikçe de hakiki manada iman etmiş olamazsınız…” (Müslim, İman, 93.)
E) “Zalim de mazlum da olsa kişi kardeşine yardım etsin. Eğer zalim ise ondan vazgeçirsin, bu ona yardım etmektir. Eğer mazlum ise ona yardım etsin.” (Müslim, Birr, 22.)

Soru 11

İnsanın, yanlış tercihinden vazgeçerek Yüce Allah’a yönelmesi ve O’nun buyruklarına uygun şekilde hayatına yeniden düzen vermesine ne denir?

A) DuaB) ŞirkC) İman
D) TövbeE) İbadet

Soru 12

Aşağıdaki ayetlerden hangisi insanın değerli olarak yaratıldığı ile ilgili değildir?

A) “Hani, Rabbin meleklere, ‘Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım’ demişti.” (Bakara suresi, 30. ayet.)
B) “Allah katında en değerli olanınız, O’na karşı gelmekten en çok sakınanınızdır…” (Hucurât suresi, 13. ayet.)
C) “Verdikleriyle denemek için sizi yeryüzünün halifeleri kılan ve kiminizi kiminize derecelerle üstün yapan O’dur…” (En’âm suresi, 165. Ayet.)
D) “Gökleri ve yeri hak ve hikmete uygun olarak yarattı. Sizi şekillendirdi ve şekillerinizi de güzel yaptı. Dönüş yalnız O’nadır.” (Tegâbün suresi, 3. ayet.)
E) “Andolsun biz, insanoğluna şan, şeref ve nimetler verdik; onları karada ve denizde taşıdık, kendilerine güzel güzel rızıklar verdik ve onları yarattıklarımızın çoğundan üstün kıldık.” (İsrâ suresi, 70. ayet.)

Soru 13

İslam’ın iki temel kaynağı olan Kur’an ve sünnette, Kur’an eğitimi ile ilgili çok açık emir ve tavsiyeler vardır. Bu kaynaklardaki bilgiler bize Kur’an’ın bir metin olarak usulünce okunmasını (tilavet) hem de anlaşılmak üzere incelenmesini tavsiye etmektedir. Kur’an-ı Kerim, Müslümanları sıkça Kur’an okumaya ve anlamaya teşvik etmektedir.

Parçada Kur’an ile ilgili;

I. Kur’an eğitimi Müslüman açısından önemlidir.

II. Kur’an tilaveti aynı zamanda ibadet olmaktadır.

III. Kur’an’ın okunması ve anlaşılması istenmektedir.

Yargılarının hangilerinden bahsedilmektedir?

A) Yalnız IB) I - IIC) I - III
D) II - IIIE) I - II - III

Soru 14

Allah (c.c.) inancı, ahlaki değerlere kaynaklık eder. İnsan olmayı önemseyen herkes için ahlaki değerler vazgeçilmezdir. Allah (c.c.) inancı, insanı erdemli kılar. İman, insanî değerlerin gelişmesi için uygun bir iklim sunar. İnanan insan, Rabbini sever ve iman etmenin Allah’ın (c.c.) hoşnut olacağı güzel işler yapmak anlamına geldiğini kavrar.

Bu paragrafa göre;

I. İman etmek güzel işler yapmayı gerektirir.

II. İman, toplum hayatına yön veren değerlere sahiptir.

III. Ahlaki değerler evrensel olduğu için kaynağı belli değildir.

İfadelerinden hangisi/hangileri doğrudur?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I - IIE) II - III

Soru 15

Allah (c.c.) irade sahibi, bilen ve yaratandır. Evreni oluşturmayı istemiş, tasarlamış ve ona en güzel şekilde biçim vermiştir.

Aşağıdaki isimlerden hangisi Allah’ın (c.c.) yaratmasının rastgele değil biçimlendirilmiş ve sanatlı olduğu anlamına gelir?

A) Bâri’B) HâlıkC) Hakîm
D) KuddûsE) Musavvir

Soru 16

“O, başlangıçta yaratmayı yapan, sonra onu tekrarlayacak olandır. Bu, O’na göre (ilk yaratmadan) daha kolaydır. Göklerde ve yerde en yüce ve eşsiz sıfatlar O’nundur. O, mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir.” (Rûm suresi, 27. ayet.)

Hangi ayet, yukarıdaki ayetle aynı içerikte değildir?

A) “O (Allah) ki, yarattığı her şeyi güzel yapmış ve ilk başta insanı çamurdan yaratmıştır.” (Secde suresi, 7. ayet.)
B) “De ki: Onları ilk defa yaratmış olan diriltecek. Çünkü O, her türlü yaratmayı gayet iyi bilir.” (Yâsîn suresi, 79. ayet.)
C) “De ki: ‘Koştuğunuz ortaklardan, önce yaratan, sonra bunu tekrar eden var mıdır?’ De ki: Allah önce yaratır, sonra bunu tekrar eder. Nasıl da döndürülürsünüz!” (Yûnus suresi, 34. ayet.)
D) “Onlar, Allah’ın başlangıçta yaratmayı nasıl yaptığını, sonra onu nasıl tekrarladığını görmüyorlar mı? Şüphesiz bu, Allah’a göre kolaydır.” (Ankebût suresi, 19. ayet.)
E) “Onlar derilerine; Niçin aleyhimize şahitlik ettiniz? derler. Derileri de der ki; Bizi her şeyi konuşturan Allah konuşturdu. İlk defa sizi O yaratmıştı ve yine yalnızca O’na döndürülüyorsunuz.” (Fussilet suresi, 21. ayet.)

Soru 17

İman eden insan, bir gün yaptıklarının hesabını Allah’ın (c.c.) huzurunda vereceğine inanır. Bundan dolayı Allah’a (c.c.) ve insanlara, hatta diğer canlılara karşı olan görevlerini en iyi şekilde yerine getirmeye çalışır. Ailesine, çevresine, tüm insanlara ve hayvanlara karşı şefkat ve merhamet gösterir. Bütün bunlar insanın huzurlu ve mutlu olmasını sağlar.

Parçaya göre; I. İnsanın; kendisine, Allah’a (c.c.) ve diğer varlıklara karşı görevleri vardır.

II. İslam dinine inanmak zorunlu olduğu için insanlar huzurlu ve mutlu olurlar.

III. İslam dininin gayesi insanları dünyada ve ahirette huzurlu ve mutlu etmektir.

İfadelerinden hangileri doğrudur?

A) Yalnız IIB) I - IIC) I - III
D) II - IIIE) I - II - III

Soru 18

“Allah, diriyi ölüden çıkarır, ölüyü de diriden çıkarır. Ölümünden sonra yeryüzünü diriltir. Siz de (mezarlarınızdan) işte böyle çıkarılacaksınız. Sizi topraktan yaratması, O’nun varlığının delillerindendir. (Yaratıldıktan) sonra siz, (her tarafa) yayılan insanlar oluverdiniz.” (Rûm suresi, 19-20. ayetler.)

Bu ayetle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Yüce Allah diriyi öldürür, ölüyü diriltir.
B) İnsan topraktan yaratılmış ve yeryüzüne yayılmıştır.
C) Ahiret hayatının varlığı için yeryüzünde deliller vardır.
D) İnsan, ölümünden sonra yeryüzünde yeniden dirilecektir.
E) Yüce Allah, ölümünden sonra insanı yeniden yaratacaktır.

Soru 19

Yeryüzünde bulunan nesne ve maddeler Allah’ın (c.c.) varlığına ve birliğine açık bir delildir. Bazı İslam bilginleri bazı deliller ile Allah’ın (c.c.) varlığını ve birliğini ispatlamaya çalışmışlardır. Bu delillerden birinde dış dünyada gördüğümüz varlıkların sahip olduğu düzen ve amaçtan hareketle Allah’ın (c.c.) varlığı ve birliği ispatlanmaya çalışılır. Kâinatta var olan her şey bir ölçü ve ahenk içindedir. Hücreden insana, atomdan galaksilere kadar mükemmel bir düzen işlemektedir. “Biz her şeyi bir ölçüye göre yarattık.” (Kamer suresi, 49. ayet.) ayeti buna işaret eder.

I. Felsefi delil

II. Gaye ve nizam delili

III. Ekmel (mükemmel) varlık delili

Parçada yukarıdaki delillerden hangisinden/hangilerinden bahsedilmektedir?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I - IIE) II - III

Soru 20

“Kuşkusuz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ve gündüzün değişmesinde, insanlara fayda veren yüklerle denizde seyreden gemilerde, Allah’ın gökten indirerek onunla ölü haldeki toprağa can verdiği ve orada her çeşit canlının yetişmesini sağladığı yağmurda, rüzgârları ve gökle yer arasında emre hazır bekleyen bulutları evirip çevirip yönlendirmesinde aklını işleten bir topluluk için elbette nice deliller vardır.” (Bakara suresi, 164. ayet.)

Ayete göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) İnsanlar, akılları ve kalpleriyle gerçekleri düşünmelidir.
B) İnsan, bilimsel verileri bularak Allah (c.c.) inancına ulaşmalıdır.
C) Kâinattaki düzenli işleyiş Allah’ın (c.c.) varlığına işaret etmektedir.
D) İnsan, akıl ve gözlemle Allah’ın (c.c.) varlığını ve birliğini bulabilir.
E) İnsanlar, Allah’ın (c.c.) varlığıyla ilgili doğru çıkarımlar yapmalıdır.
Seçilen
Soru
Sayısı
0
1234...6
6 Sayfada Toplam 108 soru listeleniyor