İnsan, kendini tanıdıkça ve varoluş amacı üzerine düşündükçe Allah’a (c.c.) daha çok yaklaşır. İnsanın bu dünyada bulunuş amacı da öncelikle yaradılışına uygun yaşamak, iman sahibi olmak, sonra da imanının gerektirdiği iyi davranışlarda bulunmaktır. Allah’a (c.c.) inanmak; O’nun varlığını ve birliğini kabul etmekle başlar.
Bu parçada anlatılanlar aşağıda mealleri verilen ayetlerden hangisi ile uyumlu değildir?
Müslümanlar, Allah’tan (c.c.) geldiklerine ve yine O’na döneceklerine inanırlar. İnsan, varlığını Allah’a (c.c.) borçludur. Yoktan var edilen insanın varoluşu rastlantısal bir durum değildir. Varlığının bir sahibi olan insanın yaşamının da bir anlam ve amacı vardır.
Parçadaki mesajı desteklemek için aşağıdaki ayetlerden hangisiyle devam edilebilir?
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde Ahmet Öğretmen, Allah’ın (c.c.) en güzel isimlerinden bahsetmiştir. Bu isimlerin manalarına göre Allah’a (c.c.) dua etmek gerektiğini söylemiştir. Öğrencilerden bazıları izin isteyerek Allah’ın (c.c.) en güzel isimleriyle yaptıkları dualara örnek vermişlerdir. Bazı öğrencilerin dua örnekleri şu şekildedir:
Akif: Ya Rezzak! Bizlere kesintisiz biçimde çokça rızık ver.
Bekir: Ey Allah’ım! Şifa veren Şâfî isminin hürmetine hastalara şifa ver.
Cemil: Merhameti sonsuz olan Rabbim! Rahmân isminle bize merhamet et.
Deniz: Karşılık beklemeden bol bol veren Vehhâb! Bizlere bol nimetler ver.
Emine: Diri ve hayat sahibi olan Allah’ım! Hâlık isminle bize hayırlı ömürler ver.
En güzel isimlerle yapılan dua örneklerinde hangi öğrenci yanlışlık yapmıştır?
İnsan bir yandan kâinat diğer yandan da Kur’an-ı Kerim’in sunduğu bilgiler üzerine düşünerek Allah’ın (c.c.) varlığına ulaşır ve O’na inanmaya başlar. Bu durum insan için önemli bir adımdır. Allah’a (c.c.) inandıktan sonra yapılması gereken şey O’nu doğru tanımaktır. İslam dini, insanlara Allah’ı (c.c.) doğru bir şekilde tanıtmayı amaçlar. Çünkü Allah (c.c.) inancı doğru olmayan kişinin diğer iman esaslarını sağlıklı bir şekilde kavraması mümkün değildir.
Paragrafa göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
insan, üstün değerlere ulaşma konusunda Yüce Allah tarafından desteklenmiştir. Kur’an’ın iman ve ibadet çağrısı, insanı âlemlerin Rabbi olan Allah’a (c.c.) kulluk etmek gibi şerefli bir mertebeye yükseltir. “Şüphesiz biz ona doğru yolu gösterdik. İster şükredici, isterse nankör olsun.” (İnsân suresi, 3. ayet.) ayeti Kur’an’ın bu hususta yol gösterici olduğunu açıklar. Allah (c.c.), insana bir yandan akıl ve duyu organlarıyla diğer yandan da vahiy bilgisiyle doğru yolu göstermiştir.
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
İnsan, Allah (c.c.) inancı sayesinde davranışlarına çekidüzen verir. İnsan öncelikle Yüce Allah’ın emrettiği şeyleri yapmaya ve yasakladıklarından kaçınmaya çalışır. İbadetlerini ve kulluk görevlerini yerine getirerek Allah’ın (c.c.) razı olduğu bir kimse olmaya gayret eder. Rabbinin isteklerine uygun hareket ettiği gibi başkalarıyla iyi ilişkiler kurmaya çalışır. Verdiği sözleri tutar, haksızlık yapmaz, muhtaçlara yardım eder ve insanlara karşı adaletli olur.
Aşağıdaki ayetlerden hangisi paragrafa göre Allah’ın (c.c.) razı olduğu kullarının özellikleriyle ilgili değildir?
Yüce Allah, insanı yeryüzünün halifesi olarak var etmiştir. İnsan, bu görevi yerine getirmek için gerekli olan kabiliyetlerle donatılmıştır. İnsanın yaratılış gayesi Allah’a (c.c.) karşı kulluk görevini yerine getirmesidir.
Parçada anlatılmak istenenler aşağıdaki ayetlerden hangisinde yer almamaktadır?
(I) Allah (c.c.) insanı dünya hayatında imtihana tabi tuttuğu için iman edip etmemeyi insanın iradesine bırakmıştır. (II) İman edilecek şeylerin bir kısmına iman edip bir kısmına iman etmeyen kimsenin imanı geçerli değildir. (III) “(Ey Peygamberim!) De ki: Hak olan Kur’an, Rabbinizden gelmiştir ki dileyen iman, dileyen de inkâr etsin.” (Kehf suresi, 29. ayet.) gibi birçok ayette Yüce Allah, insana inanma özgürlüğü vermiştir. (IV) Allah (c.c.) iman veya inkâr etme konusunda insanları serbest bırakmakla birlikte ısrarla iman etmelerini emretmiştir. (V) O, iman edenlere mükâfat, inkâr edenlere ceza olduğunu bildirerek inkâr etmekten sakındırmıştır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi düşüncenin akışını bozmaktadır?
“Kuşkusuz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ve gündüzün değişmesinde, insanlara fayda veren yüklerle denizde seyreden gemilerde, Allah’ın gökten indirerek onunla ölü haldeki toprağa can verdiği ve orada her çeşit canlının yetişmesini sağladığı yağmurda, rüzgârları ve gökle yer arasında emre hazır bekleyen bulutları evirip çevirip yönlendirmesinde aklını işleten bir topluluk için elbette nice deliller vardır.” (Bakara suresi, 164. ayet.)
Ayete göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Yeryüzünde bulunan nesne ve maddeler Allah’ın (c.c.) varlığına ve birliğine açık bir delildir. Bazı İslam bilginleri bazı deliller ile Allah’ın (c.c.) varlığını ve birliğini ispatlamaya çalışmışlardır. Bu delillerden birinde dış dünyada gördüğümüz varlıkların sahip olduğu düzen ve amaçtan hareketle Allah’ın (c.c.) varlığı ve birliği ispatlanmaya çalışılır. Kâinatta var olan her şey bir ölçü ve ahenk içindedir. Hücreden insana, atomdan galaksilere kadar mükemmel bir düzen işlemektedir. “Biz her şeyi bir ölçüye göre yarattık.” (Kamer suresi, 49. ayet.) ayeti buna işaret eder.
I. Felsefi delil
II. Gaye ve nizam delili
III. Ekmel (mükemmel) varlık delili
Parçada yukarıdaki delillerden hangisinden/hangilerinden bahsedilmektedir?
“Allah, diriyi ölüden çıkarır, ölüyü de diriden çıkarır. Ölümünden sonra yeryüzünü diriltir. Siz de (mezarlarınızdan) işte böyle çıkarılacaksınız. Sizi topraktan yaratması, O’nun varlığının delillerindendir. (Yaratıldıktan) sonra siz, (her tarafa) yayılan insanlar oluverdiniz.” (Rûm suresi, 19-20. ayetler.)
Bu ayetle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
İman eden insan, bir gün yaptıklarının hesabını Allah’ın (c.c.) huzurunda vereceğine inanır. Bundan dolayı Allah’a (c.c.) ve insanlara, hatta diğer canlılara karşı olan görevlerini en iyi şekilde yerine getirmeye çalışır. Ailesine, çevresine, tüm insanlara ve hayvanlara karşı şefkat ve merhamet gösterir. Bütün bunlar insanın huzurlu ve mutlu olmasını sağlar.
Parçaya göre; I. İnsanın; kendisine, Allah’a (c.c.) ve diğer varlıklara karşı görevleri vardır.
II. İslam dinine inanmak zorunlu olduğu için insanlar huzurlu ve mutlu olurlar.
III. İslam dininin gayesi insanları dünyada ve ahirette huzurlu ve mutlu etmektir.
İfadelerinden hangileri doğrudur?
“O, başlangıçta yaratmayı yapan, sonra onu tekrarlayacak olandır. Bu, O’na göre (ilk yaratmadan) daha kolaydır. Göklerde ve yerde en yüce ve eşsiz sıfatlar O’nundur. O, mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir.” (Rûm suresi, 27. ayet.)
Hangi ayet, yukarıdaki ayetle aynı içerikte değildir?
Allah (c.c.) irade sahibi, bilen ve yaratandır. Evreni oluşturmayı istemiş, tasarlamış ve ona en güzel şekilde biçim vermiştir.
Aşağıdaki isimlerden hangisi Allah’ın (c.c.) yaratmasının rastgele değil biçimlendirilmiş ve sanatlı olduğu anlamına gelir?
Allah (c.c.) inancı, ahlaki değerlere kaynaklık eder. İnsan olmayı önemseyen herkes için ahlaki değerler vazgeçilmezdir. Allah (c.c.) inancı, insanı erdemli kılar. İman, insanî değerlerin gelişmesi için uygun bir iklim sunar. İnanan insan, Rabbini sever ve iman etmenin Allah’ın (c.c.) hoşnut olacağı güzel işler yapmak anlamına geldiğini kavrar.
Bu paragrafa göre;
I. İman etmek güzel işler yapmayı gerektirir.
II. İman, toplum hayatına yön veren değerlere sahiptir.
III. Ahlaki değerler evrensel olduğu için kaynağı belli değildir.
İfadelerinden hangisi/hangileri doğrudur?
İslam’ın iki temel kaynağı olan Kur’an ve sünnette, Kur’an eğitimi ile ilgili çok açık emir ve tavsiyeler vardır. Bu kaynaklardaki bilgiler bize Kur’an’ın bir metin olarak usulünce okunmasını (tilavet) hem de anlaşılmak üzere incelenmesini tavsiye etmektedir. Kur’an-ı Kerim, Müslümanları sıkça Kur’an okumaya ve anlamaya teşvik etmektedir.
Parçada Kur’an ile ilgili;
I. Kur’an eğitimi Müslüman açısından önemlidir.
II. Kur’an tilaveti aynı zamanda ibadet olmaktadır.
III. Kur’an’ın okunması ve anlaşılması istenmektedir.
Yargılarının hangilerinden bahsedilmektedir?
Aşağıdaki ayetlerden hangisi insanın değerli olarak yaratıldığı ile ilgili değildir?
İnsanın, yanlış tercihinden vazgeçerek Yüce Allah’a yönelmesi ve O’nun buyruklarına uygun şekilde hayatına yeniden düzen vermesine ne denir?
“Ey insanlar! Şüphe yok ki, biz sizi bir erkek ve bir dişiden yarattık ve birbirinizi tanımanız için sizi boylara ve kabilelere ayırdık. Allah katında en değerli olanınız, O’na karşı gelmekten en çok sakınanınızdır. Şüphesiz Allah hakkıyla bilendir, hakkıyla haberdar olandır.” (Hucurât suresi, 13. ayet.)
Aşağıdaki hadislerden hangisi verilen ayetteki mesajla uyuşmaktadır?
Ekmel (mükemmel) varlık delili ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?