SORU BANKASI Filtrele

İslam Düşüncesinde İtikadi, Siyasi ve Fıkhi Yorumlar Ünite / Modül Soruları


Soru 1

Birçok inanç sistemi, tarihte ortaya çıkışından sonra geçen süreçte çeşitli değişimler yaşamıştır. Bu değişimler bazen dinin inanç ve ibadetlerine yönelik farklı yorumlamalara bağlı iç etkenlere, bazen de diğer inanç sistemlerinden etkilenmesine bağlı dış etkenlere göre gerçekleşmiştir.

Bu metne göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?

A) İslam inanç sistemi tarihi süreç içerisinde çeşitli değişimler yaşamıştır.
B) Her inanç sisteminde zamanla dinin inanç ve ibadetlerini algılama şekli değişmiştir.
C) Bazı inanç sistemleri başka inanç sistemleriyle karşılaşma sonucu değişime uğramıştır.
D) Başka inanç sistemleriyle karşılaşan din mensupları kendi inançlarını değiştirmişlerdir.
E) İnanç sistemlerindeki değişiklikler genel olarak dış etkenlere bağlı olarak gerçekleşir.

Soru 2

İslam dininin temel kaynakları Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in sünnetidir. Hz. Peygamber hayattayken Müslümanların inanç ve ibadet alanıyla ilgili tüm sorunlarına çözüm getirmiştir. Bunun için Resulullah hayatta iken Müslümanlar arasında dinî konularda farklılaşmaya sebep olacak görüş ayrılıkları ortaya çıkmamıştır.

Bu metne göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Kur’an-ı Kerim dinin temel kaynaklarındandır.
B) Dinin temel kaynaklarından biri de Hz. Peygamber’in sünnetidir.
C) İlk Müslümanlar dini Kur’an’dan ve Hz. Peygamber’den öğrenmişlerdir.
D) Hz. Peygamber sahabenin din hususundaki sorularını cevaplamıştır.
E) Hz. Peygamber hayattayken Müslümanlar arasında hiç görüş ayrılığı olmamıştır.

Soru 3

“Dinî konularda içtihat etme yetkisine sahip olmayanlar hayatta olan bir müçtehidi kendisine rehber edinerek taklit etmek zorundadır.” görüşünü kabul eden birisi hangi mezhebi benimsemiştir?

A) HanefiB) ŞafiiC) Maliki
D) HanbeliE) Caferi

Soru 4

Hz. Ali’nin (r.a.) halifeliği döneminde yaşanan siyasi gelişmeler bazı dinî yorumların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Başlangıçta siyasi yorum farklılıklarından kaynaklanan bazı ihtilaflar zamanla itikadi mezhep hüviyetine bürünmüştür.

Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen itikadi mezheplerden birisidir?

A) AlevilikB) EşarilikC) Hanefilik
D) ŞiilikE) Maturidilik

Soru 5

I. Yüce Allah’ın insanlara gönderdiği ilahi mesajları din; bu mesajların insanlar tarafından algılanma biçimi din anlayışıdır.

II. Kur’an-ı Kerim din, çeşitli dillerdeki Kur’an çevirileri din anlayışıdır.

III. İtikadi mezhepler din, fıkhi mezhepler din anlayışıdır.

Yukarıda din ve din anlayışı ile ilgili verilenlerden hangileri doğrudur?

A) Yalnız IB) I ve IIC) Yalnız II
D) II ve IIIE) I, II ve III

Soru 6

Küçük yaşlarda Medine’ye yerleşerek tahsilini burada tamamlamıştır. Yaşadığı önemde, Hicaz ve Irak ekolleri şeklinde ayrılmış olan fıkhî yaklaşımları ve yöntemlerini öğrenerek bu iki fıkhı birleştirmeye çalışmıştır. Ömrünün sonlarına doğru Mısır’a yerleşmiş ve buranın örf ve âdetlerini göz önünde bulundurarak önceki bazı fetvalarından vazgeçmiş bunların yerine yeni görüşler ortaya koymuştur.

Bu parçada söz edilen âlim hangi mezhebin imamıdır?

A) HanefiB) ŞafiiC) Maliki
D) HanbeliE) Caferi

Soru 7

Fıkıh terimi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?

A) İslam’ın ibadet anlayışı ve prensipleri fıkıh terimiyle ifade edilir.
B) İslam itikadını delilleriyle savunan ilme fıkıh denir.
C) Bazı mezheplerin oluşumu fıkhi yorum farklılıklarına dayanır.
D) Siyasi oluşumlar ‘fırka’, fıkhi oluşumlar ise ‘mezhep’ olarak isimlendirilir.
E) Fıkıh ibadet hayatına dair prensipleri ele alır.

Soru 8

“Ey İnananlar! Allah’a itaat edin, Peygambere ve sizden buyruk sahibi olanlara itaat edin. Eğer bir şeyde çekişirseniz, Allah’a ve ahiret gününe inanmışsanız onun hâlini Allah’a ve Peygambere bırakın. Bu, hayırlı ve netice itibariyle en güzeldir.”

(Nisa suresi, 59. ayet.)

Bu ayete göre aşağıdaki yargılardan hangisine kesinlikle ulaşılamaz?

A) Mümin, yaptıklarının karşılığını ahiret gününde göreceğini bilerek davranmalıdır.
B) Müminler Allah’a (c.c.) itaat ettikleri gibi Peygambere de itaat etmekle yükümlüdürler.
C) Müminler aralarındaki anlaşmazlıklarda Kur’an’ı ve hadisleri hakem kabul etmelidirler.
D) Müminin diğer müminlerle olan çekişmelerini Allah’a (c.c.) havale etmesi daha hayırlıdır.
E) Müminler Allah’a itaat ettikleri gibi her durumda buyruk sahiplerine itaat etmelidirler.

Soru 9

İtikad ile eşanlamlı olarak kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?

A) FıkıhB) AkaidC) Fırka
D) MezhepE) Ahlak

Soru 10

Aşağıdaki itikadi siyasi yorumlar ikişerli gruplandırılsa hangisi dışarda kalır?

A) İmamiyyeB) MaduridilikC) Eşarilik
D) MutezileE) Zeydiye

Soru 11

Fıkhi içtihatlarda bulunurken ayet ve hadislerin yanında akıl yürütmeye de başvurmasından dolayı kendisine ve taraftarlarına rey (kişisel görüşle karar verme) ehli denilen imam aşağıdakilerden hangisidir?

A) İmam Ebû Hanife B) İmam Cafer Sadık
C) İmam Ahmed b. Hanbel D) İmam Muhammed
E) İmam Malik

Soru 12

“Ey İnananlar! Allah’a itaat edin, Peygambere ve sizden buyruk sahibi olanlara itaat edin. Eğer bir şeyde çekişirseniz, Allah’a ve ahiret gününe inanmışsanız onun hâlini Allah’a ve Peygambere bırakın. Bu, hayırlı ve netice itibariyle en güzeldir.”

(Nisa suresi, 59. ayet.)

Aşağıdaki ayetlerden hangisi bu ayetin konusu ile ilgili değildir?

A) “Kim Allah’a ve Peygamberine itaat ederse Allah onu, zemininden ırmaklar akan cennetlere koyacaktır.” (Nisâ suresi, 13. ayet.)
B) “Ey inananlar! Hayat verecek şeylere sizi çağırdığı zaman, Allah ve Resûlüne uyun.” (Enfâl suresi, 24. ayet.)
C) “Allah ve Resûlü bir işe hüküm verdiği zaman, inanmış bir erkek ve kadına o işi kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur.” (Ahzâb suresi, 36. ayet.)
D) “Allah kimi saptırırsa artık onu doğru yola iletecek kimse yoktur. Allah onları azgınlıkları içinde bırakır, bocalayıp dururlar.” (A’râf suresi, 186. ayet.)
E) “Eğer Allah’a ve elçisine itaat ederseniz, Allah işlerinizden hiçbir şeyi eksiltmez.” (Hucurât suresi, 14. ayet.)

Soru 13

I. Allah’ın (c.c.) varlığı ve sıfatları, peygamberlik, ahiret inancı gibi bilgiler akılla kavranabilir.

II. Kur’an-ı Kerim, Allah kelamıdır ve Allah’ın (c.c.) kelam sıfatı onun zatıyla birlikte ezelidir.

Bu görüşler hangi itikadi mezhebe aittir?

A) EşarilikB) ZeydilikC) Haricilik
D) MaturidilikE) Şiilik

Soru 14

Bazı Müslümanlar yaşadıkları coğrafyanın kültüründen etkilenerek İslam dininin yaşanmasında farklı bir yaklaşım benimsemişlerdir. Ayrıca yeni Müslüman olanlar da dini anlamada eski inançlarının etkisinde kalmışlardır. Mesela hicri ikinci asırdan itibaren itikadi tartışma konuları arasında yer alan Allah’ın (c.c.) zatı ve sıfatları gibi konular İslamiyet’ten önce diğer din mensupları tarafından da tartışılmıştır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?

A) Allah’ın sıfatları konusu tarih boyunca bütün inanç sistemlerinde tartışılmıştır.
B) Yeni Müslüman olanlar eski inançlarını sürdürmüşlerdir.
C) Bazı Müslümanlar dini yaşama hususunda içinde yaşadıkları kültürden etkilenmişlerdir.
D) Müslümanlar itikadi hususlarda sadece Allah’ın (c.c.) zatı konusunu tartışmışlardır.
E) Farklı kültürlerden etkilenen Müslümanlar yeni mezhepler kurmuşlardır.

Soru 15

İslam anlayışında yorum farklılıklarının ortaya çıkması ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Yorum farklılıklarının ortaya çıkmasında fetihlerin etkisi olmuştur.
B) Ayet ve hadisler Müslüman âlimler tarafından farklı şekillerde yorumlanmışlardır.
C) Hz. Peygamber Kur’an’ı iyi bilen sahabileri yorum yapmaları için görevlendirmiştir.
D) Mezheplerin oluşmasında âlimlerin yorumları belirleyici rol oynamıştır.
E) Bir takım siyasi olaylar farklı mezheplerin ortaya çıkmasına sebep olmuştur.

Soru 16

Hz. Peygamber ve ilk dört halife dönemlerinde meydana gelen bazı olayların farklı şekillerde yorumlanması Müslümanlar arasında çeşitli mezheplerin ortaya çıkmasında etkili olmuştur.

Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen olaylardan değildir?

A) Kimin halife olacağı B) Cemel Vakası
C) Sıffin Savaşı D) Hakem hadisesi
E) Kur’an nüshalarının çoğaltılması

Soru 17

Müslümanlar, Hz. Peygamber’in vefatından sonra dini anlamaya, yorumlamaya yönelik birçok çalışma yapmışlardır. İslam âlimleri Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberin hadislerini kendi bilgi birikimlerine ve din anlayışlarına göre yorumlamışlar, ortaya çıkan yeni meselelere çözümler üretmişlerdir. Dinin her türlü şartlarda yaşanabilmesi bu şekilde mümkün olmuştur. İslam âlimlerinin yapmış oldukları yorumlar dinin kendisi değil, anlaşılma biçimleridir. Ancak bazı âlimlerin ortaya koyduğu farklı yorumların ayet ve hadislerin önüne geçmesi dinin kaynağının Allah olduğunu kabul eden İslam’a aykırıdır.

Bu parçaya göre din ve din anlayışı ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?

A) İslam âlimleri Kur’an ve hadislere göre hükümler vermişlerdir.
B) Dinin hükümleri zamana ve şartlara bağlı olarak değişmez.
C) Zamanla dinin anlaşılmasında yeni meseleler ortaya çıkmıştır.
D) Âlimler, öncekilerin uygulamalarını tamamen değiştirmişlerdir.
E) Yeni din anlayışlarının ortaya konulması dinin özüne aykırı değildir.

Soru 18

“Ey İnananlar! Allah’a itaat edin, Peygambere ve sizden buyruk sahibi olanlara itaat edin. Eğer bir şeyde çekişirseniz, Allah’a ve ahiret gününe inanmışsanız onun hâlini Allah’a ve Peygambere bırakın. Bu, hayırlı ve netice itibariyle en güzeldir.”

(Nisa suresi, 59. ayet.)

Aşağıdaki ayetlerden hangisi bu ayette sözü edilen konu ile doğrudan ilgilidir?

A) “Allah sizden hafifletmek istiyor. Çünkü insan zayıf yaratılmıştır.” (Nisa suresi, 28. ayet.)
B) “Allah yolunda savaşın ve bilin ki şüphesiz Allah hakkıyla işitendir ve hakkıyla bilendir.” (Bakara suresi 244. ayet.)
C) “Kim Resul’e itaat ederse Allah’a itaat etmiş olur. Yüz çevirene gelince, seni onların başına bekçi göndermedik!” (Nisa suresi 80. ayet.)
D) “Birbirinize bağırdığınız gibi, Peygamber’e yüksek sesle bağırmayın , yoksa siz farkına varmadan işledikleriniz boşa gider.” (Hucurat suresi, 2. ayetten.)
E) “Nimet olarak size ulaşan ne varsa, Allah’tandır. Sonra size bir zarar dokunduğu zaman da yalnız O’na yalvarırsınız.” (Nahl suresi, 53. ayet.)

Soru 19

Bazen insani ve içtimai bazen siyasi ve felsefi bazen de ahlaki ve kültürel gerekçelerle insanlar dinî konularda ayrılığa düşmüşlerdir. Yorum farklılığına sebep olan ana etkene göre bunları çeşitlendirmek ve isimlendirmek mümkündür. Siyasi-itikadi oluşumlar “fırka” olarak isimlendirilirken “mezhep” fıkhi oluşumlara verilen isimdir. Bunları birbirlerinden kesin çizgilerle ayırmak mümkün olmayabilir. İtikadi mezheplerin ortaya çıkışında siyasi sebepler olabildiği gibi siyasi bir fırkanın ortaya çıkışında da itikadi, dinî gerekçeler olabilir.

Bu parçada seçeneklerde verilen hangi düşünce reddedilmektedir?

A) İnsanlar arasındaki görüş ayrılıkları farklı gerekçelere dayanabilir.
B) Bazı mezhepler kültürel farklılıklardan doğmuştur.
C) Şiilik İslam inancında siyasi-itikadi oluşumlara örnektir.
D) İtikadi mezhepler ile fıkhi mezhepler birbirinden tamamen ayrıdır.
E) Fıkhi yorum farklılıkları, siyasi fırkaların alt kolları gibidir.

Soru 20

I. Dinin temel esasları tevhid, nübüvvet, imamet, ahiret ve adalet olmak üzere beştir.

II. İmamlar günahsız değildirler ve sayıları on iki ile sınırlandırılamaz.

III. Hz. Peygamber’den sonra halife Hz. Ali’dir (r.a.).

Bu görüşlerden hangisi/ hangileri İmamiyye’nin benimsediği görüşlerdendir?

A) Yalnız IB) Yalnız IIC) Yalnız III
D) I ve IIE) I ve III
Seçilen
Soru
Sayısı
0
1234
4 Sayfada Toplam 68 soru listeleniyor