Açık-koyu, ışık-gölgeye göre sanat eserleri beş farklı yönden incelenir.
Açık-koyu, Işık-gölgeye çalışmalarında malzeme olarak sadece resim kâğıdı ve kurşun kalem kullanılır.
Eserde ışık alan yerler açık değerler ile ifade edilir.
Soyut resimlerde ışık kaynakları göz önüne alınmaz.
Eserlerde üç boyutlu derinlik etkisini ışık-gölge, açık-koyu değerleri verir.
Öz, biçimin iletmeye çalıştığı anlamdır.
Mimaride estetik kaygıların yanı sıra doğal ve yapay ışığın etkisi dikkate alınır.
Işık-gölge, açık–koyu kontrastları (Zıtlıklar) ve ara değerleri resimde iki boyutlu yüzey üzerinde üç boyutluluğu (Hacimsellik) ve derinlik etkisini azaltmaya yarar.
Heykelde, heykeltıraş doğal ve yapay ışığı heykel üzerindeki etkisini düşünerek, heykeldeki renk geçişlerini planlar.
Doğal ışık paralel çizgiler halinde yayılır; yapay ışık merkezden çevreye doğru radyal olarak yayılır.
Betimlemeye (Tasvir) yönelik resimlerde, ışık-gölge tekniği üç boyutluluğu göstermeyi sağlar.
Bir rengin en açık ton değerinden en koyu ton değerine götürülürken meydana gelen renk valörüne ton çubuğu denir.
Temel Sanat Eğitimi ile bireylerin yaratıcılıkları ve estetik duyarlılıkları gelişir
Noktalar yan yana gelerek çizgi oluştururlar.
Yoğun noktalardan oluşan tasarımlar kişiye dinginlik hissi verir.
Çok uzaktaki bir uçak nokta izlenimi verir.
Nokta tek başına durgunluğu, ifade eder. Çoğaldıkça dinamizm, ritim ve kargaşaya dönüşür.
Nokta tek kullanıldığında yüzey ve hacim etkisi gösterir.
Yoğun çizgilerden oluşan tasarımlar kişiye dinginlik hissi verir.
Çok uzaktaki cisimler çizgi izlenimi verir.