İnsanın zaman zaman ilahî sınırları aşarak günaha düşme tehlikesi vardır. Asıl olan, ilahî buyruklara uygun düşmeyen davranışları ısrarla sürdürmemesidir.
Parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
Allah’ın (c.c.) en güzel isimleriyle Rabbimize yalvarmalı, O’na yakarışta bulunmalıyız. O’na dua ederken bir derdimizi, bir sıkıntımızı arz edip O’ndan yardım talep ederken bu güzel isimlerle O’na yönelmeliyiz. O’na hangi konuda dua edeceksek o konuyla alâkalı ismini dile getirerek dua etmeliyiz. Eğer Rabbimizden isteyeceğimiz şey kusurlarımızın affı ise “Ya ………”; eğer konu rızık ise “Ya ………”; eğer şifa konusu ise “Ya ………”; faydalı ilim istemek için “Ya ………” ve karşılık beklemeden bol bol veren anlamında “Ya ………” diyerek Allah’a (c.c.) dua etmeli, O’nu imdadımıza çağırmalıyız.
Paragrafta boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki isimlerden hangileri gelmelidir?
İnsana şah damarından daha yakın olan Yüce Allah, insanı en güzel surette ve ancak kendisine kulluk etsin diye yaratmıştır. Ayrıca O, her doğan insanın fıtratına İslam dinini kabul edebilme yeteneğini yerleştirmiştir.
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Sadece Kur’an’da geçen ve Allah’a (c.c.) nisbet edilen ilâhî isimler 100’den fazladır. Muhtelif hadislerde Allah’a (c.c.) nisbet edilen başka isimler de mevcuttur. En güzel isimler terkibinin, geniş anlamıyla bunların hepsini kapsamakla birlikte terim olarak daha çok doksan dokuz ismi içerdiği kabul edilir.
Parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
(I) İnsan, aklı sayesinde olaylar arasında ilişki kurabilir. (II) Akıl, kâinatta meydana gelen olayların niçin ve nasıl olduğunu kavramaya ve bir sonuca ulaşmaya çalışır. (III) Akıl doğru kullanıldığında görünenden görünmeyene ulaşabilir. (IV) Doğada ve insan bedeninde bulunan birçok delil bizi tek bir yaratıcının olduğu fikrine ulaştıramaz. (V) Ancak duygularımız ve Kur’an-ı Kerim’in sunduğu bilgiler bizi, Allah’ın (c.c.) varlığını ve birliğini kabul etmeye sevk eder.
Parçadaki hangi cümlede yanlış bilgi bulunmaktadır?
“Ve sana ölüm gelinceye kadar Rabbine ibadet et!” (Hicr suresi, 99. ayet.)
Ayete göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
“El açıp yalvarmaya lâyık olan ancak O’dur. O’nun dışında el açıp dua ettikleri onların isteklerini hiçbir şeyle karşılamazlar. Onlar ancak ağzına gelsin diye suya doğru iki avucunu açan kimse gibidir. Hâlbuki (suyu ağzına götürmedikçe) su onun ağzına girecek değildir. Kâfirlerin duası daima boşa çıkar.” (Ra’d suresi, 14. ayet.)
Bu ayette aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
Allah’a (c.c.) inanmak kuru bir iddia olmamalıdır. İslam dini, hayatın içinde kendini gösteren bir inancı değerli görür. İslam; dinin temel hükümlerine inanılmasını, hükümlerinin uygulamaya konulmasını ve hayata yansımasını ister. Bu durum dinin yaşanması bakımından önemli olduğu gibi imanın korunması bakımından da gereklidir.
Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
“Geceleyin uyumanız ve gündüz de O’nun lütfundan istemeniz O’nun (varlığının ve kudretinin) delillerindendir. Şüphesiz bunda işiten bir toplum için ibretler vardır.” (Rûm suresi, 23. ayet.) ayetinde belirtildiği üzere insanın günlük yaşantısının iki temel görünümünden biri çalışmak diğeri dinlenmektir. Dinlenmenin en güzel şeklini uyumak oluşturur; çalışmanın da en değerli biçimi, Allah’ın kendisine lütfedeceği nasibi aramak için gayret sarf etmektir. Ayette uyumanın, çalışmadan önce zikredilmesi de bunun önemine yapılmış bir vurgu sayılabilir. Zira çalışabilmek için istirahat gereklidir ve vücudun tabii ihtiyacıdır.
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İnsan için hayatın bir anlamı ve amacı vardır. Yüce Allah, evreni ve içindekileri oyun ve eğlence olsun diye yaratmamıştır. Varoluş, amaçsız ve anlamsız değildir. İnsan, dünyada Allah’ı (c.c.) tanımak ve O’na bağlanmak için vardır. İnsanın bu dünyadaki asıl görevi, kendini ve evreni yaratan Yüce Allah’ı hatırlamak, anmak, hayatını O’nun istediği ve razı olduğu tarzda yaşamaya çalışmaktır.
Parçada aşağıdakilerden hangisine değinilmektedir?
Kur’an’da insanlardan, Allah’ın (c.c.) nimetlerini hatırlamaları istenerek göklerde ve yerde yaratıcı ve rızık verenin yalnızca Allah (c.c.) olduğu belirtilmiş ve O’ndan başka hiçbir ilahın olmadığı vurgulanmıştır.
Parçada altı çizili olan kısımlarda Allah’ın (c.c.) hangi isimlerinden bahsedilmektedir?
“Andolsun biz, insanoğluna şan, şeref ve nimetler verdik; onları karada ve denizde taşıdık, kendilerine güzel güzel rızıklar verdik ve onları yarattıklarımızın çoğundan üstün kıldık.” (İsrâ suresi, 70. ayet.)
Bu ayete göre;
I. İnsanoğluna birçok manevi nimetler verilmiştir.
II. Allah (c.c.) insana değer vererek onu üstün yaratmıştır.
III. İman edenlere mükâfat, inkâr edenlere ceza verilecektir.
İfadelerinden hangileri doğrudur?
Kur’an’ın konuları iman, ........... ve ahlak olarak üç bölümde ele alınabilir.
Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
“De ki: İster Allah diyerek, ister Rahmân diyerek yakarın; hangisiyle yakarsanız olur, çünkü bütün güzel isimler O’na mahsustur.” (İsrâ suresi, 110. ayet.)
“Allah, O’ndan başka tanrı yoktur; en güzel isimler O’na aittir.” (Tâhâ suresi, 8. ayet.)
“O, takdir ettiği gibi yaratan, canlıları örneği olmadan var eden, biçim ve özellik veren Allah’tır. En güzel isimler O’nundur.” (Haşr suresi, 24. ayet.)
Ayetlerde bahsedilen en güzel isimler için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
I. Allah’a (c.c.) olan inancı sayesinde insanın; eşya, tabiat ve canlılara olan bakışı değişir.
II. Her şeyi yaratanın Allah (c.c.) olduğunu idrak eden insan, evrenden bağımsız olduğunu anlar.
III. Allah’a (c.c.) olan inanç insana değer vermeyi, diğer varlıklara zarar vermekten kaçınmayı gerektirir.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri yanlıştır?
Aşağıdakilerden hangisi sadece Allah’ın (c.c.) zâtına has olan ve başka varlıklarda bulunmayan sıfatlardandır?
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın (c.c.) rızasına uygun olmayan davranışlardandır?
(I) Allah’a (c.c.) inanmak insanın hayatında olumlu değişiklikler yapar.
(II) Bunun nedeni imanın; duygu, düşünce ve davranışlar üzerinde etkili olmasıdır.
(III) İnsanın Allah (c.c.) ile irtibatı dua, ibadet, tövbe ve Kur’an okuma gibi yollarla gerçekleşir.
(IV) İnsan büyük oranda inancına göre görür, düşünür ve davranışlar sergiler.
(V) Bu durumu açıklayan birçok ayet ve hadis bulunmaktadır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi düşüncenin akışını bozmaktadır?
“Korku ve ümit kaynağı olarak şimşeği size göstermesi, gökten yağmur indirip onunla yeryüzünü ölümünden sonra diriltmesi, O’nun (varlığının ve kudretinin) delillerindendir. Şüphesiz bunda aklını kullanan bir toplum için elbette ibretler vardır. Emriyle göğün ve yerin (kendi düzenlerinde) durması da O’nun (varlığının ve kudretinin) delillerindendir. Sonra sizi yerden (kalkmaya) bir çağırdı mı, bir de bakarsınız ki (dirilmiş olarak) çıkıyorsunuz.” (Rûm suresi, 24-25. ayetler.) Yüce Allah, bu ayetlerde öldükten sonra insanları diriltmeye kadir olduğunun kolayca anlaşılabilmesi için bir örnek gösterip onları bu konu üzerinde düşünmeye çağırmaktadır. Buna göre kupkuru olmuş toprağa gökten indirdiği su ile yeniden can veren kudretin, insanlara da öldükten sonra yeniden can verebileceğini fark etmek akıl sahipleri için hiç de zor olmamalıdır.
(I) Yüce Allah; “İnsan başıboş bırakılacağını mı sanır?” (Kıyâmet sûresi, 36. ayet.) buyurarak insan olmanın görev ve sorumluluklar gerektirdiğini bildirmiştir. (II) Allah (c.c.), insana iyi ve kötü olanı haber vermiş, onu benlik ve seçme gücü ile donatmıştır. (III) İnsanda var olan özgürlük düşüncesi onun tarihi gelişimiyle birlikte ortaya çıkmıştır. (IV) Ayrıca insan, davranışlarının sonuçlarından sorumlu olacaktır. (V) Bundan dolayı insan, en iyiyi gerçekleştirmek için çaba göstermelidir.